Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä

Virallisesti Toyota on kertonut ensimmäisestä täyssähköautostaan havainnekuvien avulla vain sen, että auto perustuu e-TNGA -alustalle ja on katumaasturi. Toyota

Timo Nieminen

Brittiläinen autolehti Cars UK kertoi perjantaina, että Toyota esittelee vuonna 2021 ensimmäisessä täyssähköautossaan kiinteäelektrolyyttisen ajoakun.

Uutisessa vilahtelevat autoteollisuuden alihankkija Mitsui Kinzoku ja japanilainen teknologialehti Nikkei Asia, mutta uutisen alkuperäistä lähdettä on vaikea hahmottaa. Mikä pistää päättelemään, että Cars UK on jonkin verran heikoilla jäillä uutisensa kanssa.

Yksi asia kuitenkin tekee tästä huhusta/uutisesta kiinnostavan. Asiantuntijat ovat jo pitkään ennustaneet, että kun joku saa kehitettyä kiinteäelektrolyyttisen akun toimivaksi, se muuttaa koko sähköautobisneksen. Nyt käytössä olevien akkukennojen massa on hyytelömäistä, mutta kiinteäelektrolyyttisissä akuissa elektrolyytti on nimensä mukaisesti kiinteä. Se tarkoittaa isoa muutosta energiatiheydessä ja siten myös akun kapasiteetissa.

Kiinteäelektrolyyttisten akkujen tiedetään tuovan sähköautoihin monia merkittäviä etuja litiumioniakkuihin verrattuna. Uudenlaiset akut takaisivat suuremman toimintamatkan, selvästi nopeamman latauksen ja alhaisemmat valmistuskustannukset. Ne toisin sanoen toisivat kerralla kaiken sen, mitä tuotekehityskeskuksissa ympäri maailman epätoivoisesti metsästetään.

Toyota on askarrellut kiinteäelektrolyyttisen akun tuotekehittelyssä yhteistyökumppaneidensa kanssa kymmenisen vuotta. Japanilaisyhtiön tavoitteena oli esitellä suuri määrä teknologisia innovaatioita Tokion olympiakisojen yhteydessä tämän vuoden heinä-elokuussa. Korona siirsi kisat ensi vuodelle, vähintään vuodella pandemia on siirtänyt myös monia tuotejulkistuksia.

Kiinteäelektrolyyttisen akun tulon arkikäyttöön on epäilty olevan vielä useiden vuosien päässä. Cars UK ja sen vanavedessä monet muutkin tiedotusvälineet ovat alkaneet arvella toisin.

Vahvistusta huhuille antaa sekin, että Japanin hallitus on päättänyt tukea Toyotaa akkuteknologian tuotekehittelyssä. Se saattaa toisaalta olla kiinteäelektrolyyttisistä akuista riippumaton kädenojennus, sillä Japani ei katsele hyvällä Kiinan tuotekehitysloikkaa akkuteknologiassa.

Varma asia joka tapauksessa on, että monet autonvalmistajat odottavat tietoja Toyotan akkuinnovaatiosta tuskastuneina. Nykyisin käytössä oleva teknologia voisi tuntua kiinteäelektrolyyttisen akun rinnalla armottoman vanhanaikaiselta.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut