Testaajat tyrmistyivät – pakettiautojen kolaritestissä peräti viisi mallia alle arvostelun, Fiat Talento jopa ennätyksellisen surkea

Euro NCAP testasi ensimmäisen kerran laajasti pakettiautojen turvallisuutta. Lopputulos hätkähdytti. Osa pakettiautoista on lohduttoman turvattomia sekä niiden kuljettajille että muulle liikenteelle. Euro NCAP

Timo Nieminen

Koronavuosi on pakettiautojen kulta-aikaa. Paketteja kuljetetaan enemmän kuin koskaan, ruoan verkkotilausten määrät kasvavat ja koti-/mökkiremonttien tekijät ovat täystyöllistettyjä. Siksi myös pakettiautojen kauppa käy.

Autojen turvallisuutta testaava ja edistävä Euro NCAP otti syksyn tutkimuskentäkseen pakettiautot.

Testissä oli 19 pakettiautoa – ja testaajien päällimmäinen havainto oli tyrmistys. Peräti viisi pakettiautomallia ei päässyt edes pakettiautojen testiasteikon alimpaan eli pronssitasoon. Euro NCAP:n tuomio näiden autojen ostamista harkitseville on: "Ei suositeltava automalli".

Tutkimuksen hännänhuippu oli Fiat Talento, joka kirjautti 5 prosentin saldon turvallisuudessa. Opel Movano (8 %), Renault Trafic (11%), Nissan NV400 (13 %) ja Renault Master (17 %) ovat muut automallit, jotka Euro NCAP:n tutkijat suosittelevat jättämään hankkimatta.

Kolme automallia sai pakettiautojen korkeimman luokituksen. Ne ovat Volkswagen Transporter (66 %), Ford Transit (64 %) ja Mercedes-Benz Vito (62 %).

Euro NCAP:n tutkijat totesivat, että henkilöautoihin verrattuna pakettiautojen turvallisuus on "vaarallisen alhainen". Euro NCAP muistutti myös, ettei testissä ollut 19 automallin otos ole mikään kapea raapaisu Euroopassa liikennekäytössä olevista pakettiautoista, vaan erittäin kattava. Peräti 98 prosenttia Euroopassa jakelukäytössä olevista pakettiautoista koostuu nyt testattavina olleista malleista.

Testaajien mukaan monissa pakettiautoista on turvallisuusteknologiasta tingitty valmistuskustannusten säästöjä haettaessa. Henkilöautoja korkeammalla istuvalla kuljettajalla voi olla valheellinen tunne turvallisuudesta ilman viimeistä teknologiaa.

Euro NCAP moittii turvallisuusteknologian poissaoloa pakettiautoista myös siksi, että teknologia on jo kaikilla valmistajilla olemassa.

Ylempään keskikastiin (hopea) luokiteltiin Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel Vivaro, Peugeot Expert ja VW Crafter. Pronssia eli kelvollisesti läpi päässeet olivat Citroën Jumper, Citroën Jumpy, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer ja Toyota Proace.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut