Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Etelä-Korean vanhin autonvalmistaja pyrkii velkasaneeraukseen – marraskuu oli brändin paras kuukausi Suomessa yli neljään vuoteen

Ssangyongin malleista ovat viime vuosina olleet Suomessa myynnissä Korando, Rexton (kuvassa) ja Tivoli. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Etelä-Korean vanhin autonvalmistaja SsangYong hakee kotimaassaan suojaa velkojilta. Järjestely on Suomen yrityssaneerauksen kaltainen, ja toimeenpiteellä SsangYong haluaa vähintään kolme kuukautta aikaa järjestelläkseen taloudellisen tilanteensa.

SsangYong on kertonut julkisesti, että sen kassavirtaongelmat "ovat vakavat". Eri rahoituslaitokset ovat kertoneet SsangYongin jättäneen tänä vuonna maksamatta ainakin 150 miljardin wonin (= 110 miljoonaa euroa) lainojen lyhennykset.

SsangYongin osakkeen arvo putosi alkuviikosta noin 20 prosenttia heti kun korealaiset tiedotusvälineet kertoivat yhtiön ahdingosta.

SsangYongin pääomistaja on intilaisyhtiö Mahindra & Mahindra, joka pelasti SsangYongin toiminnan jatkumisen, kun yhtiö oli ajautua vararikkoon vuonna 2010.

Mahindra & Mahindra on jo aiemmin ilmoittanut pyrkivänsä eroon SsangYongin omistuksesta. Sen noin 75 prosentin omistusosuudelle ei kuitenkaan ole löytynyt ostajaa. Mitsubishin kerrottiin olleen kiinnostunut, mutta japanilaisyritys vetäytyi lopulta neuvotteluista.

Suomeen alettiin – pitkän tauon jälkeen – tuoda SsangYongin valmistamia autoja vuonna 2014. Ensirekisteröintien määrä on ollut vaisu. Marraskuussa uusia SsangYongeja kuitenkin luovutettiin asiakkaille 11 kappaletta. Se ei ole paljon markkinoiden myyvimpiin brändeihin verrattuna, mutta joka tapauksessa SsangYongin paras yksittäinen kuukausi Suomessa sitten kesäkuun 2016. Tilastoista löytyy tänä vuonna myös kaksi SsangYongin kymmenen ensirekisteröinnin kuukautta, joten korealaisvalmistaja näytti olevan Suomessa noususuunnassa.

Joitakin kuukausia sitten SsangYongin ilmoitti esittelevänsä uudistetun Rextonin maaliskuussa 2021 ja täyssähköisen Korandon kesällä 2021. Samassa yhteydessä SsangYong kertoi haluavansa muutta mallistoaan "eurooppalaisemmaksi".

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut