"Kunnari on jo lyöty" – sähköautoilun täysin mullistavat uudet akut ovat valmiita käyttöön lähivuosina

Näin QuantumSpace havainnollistaa käytössä olevan litiumioniakun (vas.) ja uuden kiinteäelektrolyyttisen litiummetalliakun eroa. Jälkimmäisessä anodi on korvattu levyllä. QuantumScape

Timo Nieminen

Sähköautoilun mullistavien kiinteäelektrolyyttisten akkujen tuotekehityksessä ei ponnistele pelkästään Toyotan ja Panasonicin kohuttu yhteishanke. Myös QuantumScapen vahvasti Volkswagen-rahoitteinen projekti on edennyt pitkälle.

Ford ja BMW ovat alkaneet rahoittaa Solid Power -yhtiön akkukehitystyötä, Sakti3 tekee omaa tutkimustaan ainakin Fisker-autobrändin kumppanina ja Samsung myöntää kehitelleensä omaa kiinteäelektrolyyttistä akkuaan jo hyvän aikaa.

Toyotan lisäksi ensimmäisenä päässee maaliin QuantumScape. Tunnettu fyysikko Paul Albertus sanoi äskettäin amerikkalaislehdille, että "QuantumScape on jo lyönyt kunnarin uuden akun suorituskyvyssä".

Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä

Kiinteäelektrolyyttisen akkujen elektrolyytti on nimensä mukaisesti kiinteä. Siksi sen energiatiheys ja kapasiteetti ovat aivan toista luokkaa kuin nykyisissä litiumioniakuissa, joissa akkukennojen massa on hyytelömäistä tai nestemäistä.

QuantumScape on myös julkisesti kertonut, että sen uusi akku menettää 240 000 mailin (= 384 000 kilometriä) ajon jälkeen toimintakyvystään korkeintaan 10–15 prosenttia. Yhtiön uusi akku saavuttaa tuhannen kilometrin toimintamatkan ja latautuu nollasta 80 prosenttiin "helposti" noin 15 minuutissa. QuantumScapen mukaan teholataus erillisellä kiinteällä tasavirtalaturilla (DC) sujuu noin kahdessa minuutissa eli sähköauton akkujen lataaminen olisi jokseenkin yhtä nopea toimitus kuin bensatankin täyttäminen.

Audi e-Tron GT:n uskotaan saavan VW-konsernissa ensimmäisenä kiinteäelektrolyyttisen ajoakun. Audin uutuus tulee kuitenkin ensin markkinoille litiumioniakulla varustettuna. Audi

Volkswagenin jättisatsausten ansiosta QuantumScapen akkujen uskotaan tulevan ensimmäisenä käyttöön Audi E-Tron GT:ssä ja Porsche Taycanissa. Julkisuudessa on vihjailtu vuodesta 2024.

QuantumScapen ja Toyotan akkukeksinnöissä merkittävää on sekin, ettei niissä enää käytetä nykyisten litiumioniakkujen tavoin perinteistä anodia. Nykyakuissa litiumioni liikkuu anodin ja katodin välillä: akun purkautuessa anodista katodiin ja ladattaessa katodista anodiin.

Litiumioniakut myös vaativat kalliita järjestelmiä kuumenemisen estämiseksi. Kiinteäelektrolyyttisissä akuissa ei vastaavaa tarvita, mikä pienentää QuantumScapen mukaan olennaisesti sekä akun kokoa että valmistuskustannuksia.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut