Jos ystäviisi kuuluu pinttynyt Ferrari-fani, hän tarvitsee nyt tukeasi ja ymmärtävää myötäelämistä

Tätä ovat Ferrarin uutuusesittelyt tähän saakka olleet autonäyttelyissä: punaista, matalaa ja sporttisuutta. Moni asia taitaa lähivuosina muuttua. Teppo Komulainen

Timo Nieminen

Ferrari on jo vuosia puhunut avoimesti ensimmäisestä katumaasturistaan. Jopa urheiluautojen valmistajan on kumarrettava ajan vaatimuksille, vaikka se kuinka tuntuisi vastenmieliseltä.

Ferrarin johto tekee kaikkensa pehmitelläkseen brändin faneja tulevien muutosten edellä. Ferrari kertoo itsepintaisesti, ettei tuleva auto ole SUV (= Sports Utility Vehicle). Se on kuulemma FUV (= Ferrari Utility Vehicle), joten se painii toisessa sarjassa kuin muiden autonvalmistajien katumaasturit.

Ferrarin hybridimaasturi on tulossa markkinoille alkuvuodesta 2022. Valmistaja ei ole vahvistanut mallinimeä Purosangue, jonka mallinimen rekisteröinnissä se ajautui nihkeään kiistaan samaa nimeä kantavan hyväntekeväisyysjärjestön kanssa. Ferrari kutsuu maasturiaan toistaiseksi vain koodinimellä F175.

Italialaisvalmistajan pinttyneimmille kannattajille ajatus hybridimaasturista on ollut vaikea niellä. Siihen on suhtauduttu kuten hammaslääkärillä käyntiin – pakkohan se on tehdä, mutta voisikohan hanketta vielä jotenkin edes vähän lykätä.

Mutta jos Car-autolehden tietoja on uskominen, Ferrarin kaikkein sovinnaisimpia kannattajia uhkaavat ihan uudet henkiset moukaroinnit. Ferrari suunnittelee brittilehden saamien tietojen mukaan kahta täyssähköistä maasturia, jotka kulkevat tuotekehittelyssä mallinimillä F244 ja F245. Ne tulevat tiettävästi markkinoille vuosina 2024 ja 2026.

Ajatus 5-paikkaisesta ja täyssähköisestä Ferrarin katumaasturista on ehkä vaikea niellä, mutta kaikki järkisyyt puhuvat sen valmistamisen puolesta.

Ferrarin on kaikkien muiden autonvalmistajien tavoin pakko saada mallistoonsa vähäpäästöisiä autoja. Valmistajille asetetut päästörajan ja niistä koituvat jättisakot koskettavat ihan kaikenlaisten henkilöautojen valmistajia.

Ferrarin on myös tarkoitus tuplata vuosittaiset myyntimääränsä. Vaikka yhtiö osaa tehdä taloudellista tulosta, ei muuttuvilla automarkkinoilla enää riitä 8 000 tuotteen vuosimyynti.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut