"Ei tätä voinut jättää tekemättä" – Ford rakensi upean Fordzilla P1:n, jonka videopelien ystävät suunnittelivat

Fordin rakentama Fordzilla P1 olisi myös ilmanvastuksen puolesta kelpo kilpa-auto. Se on alle 90 senttimetriä korkea ja sulavalinjainen. Ford

Timo Nieminen

Autonvalmistaja Ford pyörittää tiimiä e-urheilussa eli videopelien kilpailullisessa pelaamisessa. Tiimin nimi on Fordzilla.

Fordzilla kyseli keväällä 2020 sosiaalisessa mediassa, millaisen auton tiimin kannattajat haluaisivat kilpailemaan. Digitaalista kisa-Fordia oli suunnittelemassa lopulta noin 250 000 e-urheilun ystävää. Sosiaalisessa mediassa kysyttiin Fordzillan mukaan yksitellen auton eri osien ratkaisuista. Vaihtoehdoista videopelien ystävät äänestivät parhaan ohjaamon, parhaan keulan ja niin edelleen.

Sitten suosituimmista vaihtoehdoista koottiin digitaalisilla radoilla kilpaileva auto.

Videopeleihin askarreltu auto hyppäsi yllättäen Fordin johtoportaan ja autoinsinöörien suureen suosioon.

– Se oli mykistävä auto. Vaikka se oli e-urheiluun suunniteltu, auto näytti meistä heti aivan todelliselta kilpa-autolta ja Fordilta. Lisäksi auto oli yksinkertaisesti upea. Ei tätä voinut jättää tekemättä myös fyysisenä versiona, sanoi Ford Europen toimitusjohtaja Stuart Rowley.

Niinpä alkoi syntyä Ford Team Fordzilla P1. Auto syntyi ennätyksellisen nopeasti ja Rowleyn mukaan Fordin työntekijöiden poikkeuksellisen innostuksen ryydittämänä.

Fordzilla P1:een suunniteltiin myös todellinen ohjaamo. Se on askarreltu tietokonepelien hengessä. Ford

Fordzilla P1 on 4 731 millimetriä pitkä ja vain 895 millimetriä korkea. Koska auto on suunniteltu vain näyttelyponiksi ilman moottoria, muotoilijoiden ei tarvinnut piitata käytännön asioista.

– Ehkä autosuunnittelussa pitäisi ottaa oppia e-urheilun maailmasta. Kuten Fordzilla P1 osoittaa, videopelaajat osaavat sen, mikä autoilun maailmassa joskus jää vähälle huomiolle. Peruskäytön lisäksi autot voisivat luoda ympäristöönsä enemmän iloa ja nautintoa pelkillä ulkomuodoillaan, Rowley totesi.

Auto tuo ulkomuodoiltaan mieleen Ford GT90:n, jota Ford esitteli autonäyttelyissä vuonna 1995. Se koemalli ei koskaan edennyt tuotantoon.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut