Mikään ei horjuta autokaupan kuningasta – yksi merkki ylitse muiden Suomessa myös vuonna 2020

Toyota on tilastoista päätellen onnistunut hybridiensä valmistuksessa, markkinoinnissa ja myynnissä. Japanilaisbrändin asema ensirekisteröintien kärjessä Suomessa ei horju. Mervi Varonen

Timo Nieminen

Suomen ensirekisteröidyin automerkki vuonna 2020 oli tuttuun tapaan Toyota. Autokaupan murroksesta ja sähköistymisestä puhutaan paljon, mutta paalupaikalla ei mikään näytä muuttuvan. Japanilaismerkille kirjattiin 13 246 ensirekisteröintiä, mikä merkitsi 13,9 prosentin osuutta henkilöautojen kokonaismarkkinasta.

Kakkonen oli Volkswagen, joka kulkisti Škodan melko täpärästi. Volkswageneja ensirekisteröitiin 9 733, Škoda 9 648. Molempien markkinaosuus oli hieman yli kymmenen prosenttia.

Rekisteröintitilaston sijoilla neljä ja viisi olivat Volvo (7 640) ja Kia (6 845). Niiden maahantuojille Keskisuomalaisen autotoimitus jakaa bonuspalkinnon innostuneesta markkinointiviestinnästä. Kummankin brändin maahantuojat ehtivät kertomaan hyvästä vuodestaan aikaisin maanantaiaamuna – selvästi ennen virallisten tilastojen julkistamista.

Kymppikärjen täydensivät Mercedes-Benz, Ford, BMW, Nissan ja Opel.

Pakettiautoissa valtakunnan ykkönen vuonna 2020 oli Ford (3 202). Volkswagen oli hyvä kakkonen (2 694). Yli tuhannen ensirekisteröinnin kipusivat myös Mercedes-Benz (1 630), Toyota (1 580) ja Renault (1 043).

Keski-Suomessakin vuosi oli Toyotan. Japanilaisbrändin markkinaosuus maakunnassa oli 13,8 prosenttia oli käytännössä sama kuin koko valtakunnassa. Uuden Toyotan haki vuoden aikana jälleenmyyjältä 434 keskisuomalaista. Škoda (308) voitti mittelön Keski-Suomen kakkossijasta 308 rekisteröinnillään. Volkswagen joutui tyytymään kolmanteen sijaan tasalukemin (300).

Kärkikolmikon takana Keski-Suomessa tulivat Kia, Ford, Volvo, Seat, Mercedes-Benz, Hyundai, Opel, Nissan, Audi ja Renault.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut