Uutuus-Mersun yllätys – testipaikkana Suomi, mutta testeistä ei hiiskuttu maahantuojallekaan

Mercedes-Benz EQA on saksalaisvalmistajan toinen myyntiin ehtivä täyssähköinen henkilöautomalli. Daimler AG

Timo Nieminen

Mercedes-Benz on julkistanut uuden EQ-linjan autonsa. Täyssähköiseen mallistoon liittyy EQA, joka perustuu saksalaismerkin GLA-katumaasturiin. EQA tulee myyntiin helmikuussa.

Maahantuoja ei vielä paljasta EQA:n hintaa Suomessa. Koska se kuitenkin on EQ-sarjan edullisin malli, hinta jäänee alle suomalaisen hankintatuen rajan eli 50 000 euron alapuolelle. Saksassa lähtöhinnaksi on jo kerrottu 47 540 euroa.

Suomessa ja koko Euroopassa lanseerausmalli on EQA 250. Auton sähkömoottori tuottaa 190 hevosvoimaa ja 375 newtonmetrin väännön. Toimintamatkaksi luvataan 424 kilometriä.

Litiumioniakun käyttökapasiteetiksi kerrotaan 66,5 kilowattituntia. Sisäisen laturin teho on 11 kilowattia, joten peruslataus vie hieman vajaat kuusi tuntia.

Daimler G välitti jo viime vuonna kuvia Mercedes-Benz EQAn talvitesteistä. Niissä ei silloin kerrottu testripaikkaa. Daimler AG

EQAn virallisessa, englanninkielisessä tiedotusmateriaalissa kuvaillaan uutuuden testiohjelmaa.

Testipaikkana mainitaan myös Suomi. Faktoja ei jaeta sen enempää, mutta on toki helppo arvata, että talvitesteissä on Suomen Lapissa rymytty.

Millaisia testejä Suomessa on tehty, Mercedes-Benziä maahantuovan Veho Oy:n lehdistöpäällikkö Pekka Koski?

– Tuohon en osaa tarkasti vastata. Daimlerilla on Pohjois-Suomessa pysyvä testipaikka, joka alkujaan palveli ennen muuta hyötyajoneuvoja. Sinne ei maahantuojan edustajia isommin eikä edes pienemmin kutsuta. Tehtaan väki hoitaa asiat Lapissa itsenäisesti.

– Uskallan kuitenkin väittää, että nykyisin kaikki Mercedes-Benzin uudet mallit käyvät Suomessa talvitesteissä, sanoo Koski.

Sisällä vallitsee mersumainen selkeä tyylikkyys. Daimler AG

Ensiesittelyn perusteella EQA on jokseenkin kaikkea sitä, mihin pienissä ja keskikokoisissa Mercedes-Benzeissä on totuttu. Auto lupaa käytännöllisyyttä ja on tuoreinta MBUX-käyttöliittymää hyödyntävä.

Auton pituus on 4 463 millimetriä, akseliväli 2 729 millimetriä ja paino 2 040 kiloa. Tavaratila on 340-litrainen.

Auto on etuvetoinen, ja sen huippunopeudeksi ilmoitetaan 160 kilometriä tunnissa. Kiihtyvyys nollasta sataan on 8,9 sekuntia.

Pikalatauksen luvataan EQAssa toimivan sadan kilowatin teholla. Lataus nollasta 80 prosenttiin onnistuu puolessa tunnissa. Daimler AG

EQAn mallisarjan luvataan laajenevan pian. Valmistajan mukaan uunissa on kypsymässä esimerkiksi yli 500 kilometrin toimintamatkaan yltävä versio. Lisätehoa tehokkaamppin versioihin askarrellaan muun muassa sijoittamalla niihin kaksi sähkömoottoria.

Mercedes-Benzin sähköistyminen jatkuu EQAn ja Suomessa jo myynnissä olevien mallien (EQS ja EQV) jälkeen vauhdikkaasti. EQB eli 7-paikkainen GLB-maasturiin pohjautuva täyssähköauto on valmistajan mukaan pitkällä ja ehtii tuotantoon tänä vuonna.

Tänä kesänä on tulossa myyntiin EQS eli Mercedeksen sähköisen linjan luksusmalli.

Ensi vuonna tuotantolinjalle ehtii puolestaan EQE, joten Stuttgartissa todella ollaan tosissaan malliston sähköistämisssä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut