Vastaisku tylsälle sähkön sihinälle – BMW julkisti historiansa nopeimman sarjatuotantomallin

BMW julkisti keskiviikkona uuden ja hurjan M5 CS:n. Baijerilaisvalmistaja ilmaisi samalla näyttävästi halunsa jatkaa M-sarjan sporttisia perinteitä. Kaikkien autojen ei BMW:n mielestä tarvitse ja pidä olla sähköisiä hissukoita.
M5 CS on merkkipaalu valmistajalleen siitäkin yksinkertaisesta syytä, että uutuus on nopein sarjatuotantomalli BMW:n historiassa.
BMW M5 CS:n moottorina on 4,4-litrainen tuplaturbo-V8, joka tuottaa 635 hevosvoimaa. Nollasta sataseen auto kiihtyy 3,0 sekunnissa ja 0–200 km/h löytyy 10,3 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu elektronisesti 305 kilometriin tunnissa.
Auto on nelivetoinen ja sen vaihteistona on 8-vaihteinen M Steptronic -automaatti. Halutessaan kuljettaja voi poistaa vedon etupyöriltä ja leikitellä takaa työntävällä autolla esimerkiksi rataoloissa.
Suorituskykyä on haettu lisää rankalla dieetillä. M5 CS on 70 kiloa kevyempi kuin BMW:n edellinen huippuyksilö eli M5 Competition. M5 CS on myös hieman edeltäjäänsä matalampi.
Auton sisällä jatkuu sama sporttinen ilme kuin ulkomuodoissa. Edestä löytyvät ajonautintoa napakasti tukevat sportti-istuimet, mutta tällä kertaa BMW on sijoittanut myös taakse kaksi urheilullisuutta viestivää kuppi-istuinta. Kaikki autossa olevat tietävät varmasti matkaavansa M-sarjan BMW:ssä.
Alcantara ja nahka hallitsevat auton sisällä valmistusmateriaaleina.
BMW M5 CS on valmistajan mukaan rajattu, yhden vuosimallin tuote. Julkistuksen yhteydessä mallille kerrottiin monissa Euroopan maissa jo hinnat (noin 150 000) euroa.
BMW:n historian räväkimmän M-sarjalaisen tuontia Suomeen ei ole vahvistettu.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.