Video: Oivoi, tätä 2020-lukua – vloggari päräytti kalliin Porschen päin autokaupan lasiseinää ja keräsi pikatahdissa miljoonia katsojia

Porsche Taycan Turbo S murjottaa venäläisen autokaupan pihassa vloggarin "erehdyttyä auton polkimissa". Kuvakaappaus YouTube/Mikhail Litvin

Timo Nieminen

Tämä autohenkinen viihdeuutinen kaipaa vähän taustoitusta.

Ensiksi pitää muistaa, mikä on vloggari. Hän on liikkuvaa kuvaa sisältäviä blogeja tekevä henkilö, joka yleensä pyrkii tavoittamaan mahdollisimman laajan katsojakunnan. Jos hänen tuotoksensa löytävät paljon katsojia, hän voi niin sanoitusti vuokrata suosiotaan/yleisösuhdettaan liikeyrityksille. Suositun vloggarin tekemä video vaikkapa jostakin automallista voi olla tuottoisaa vaikuttajamarkkinointia.

Porsche Taycan Turbo S on hinnakas täyssähköauto. Suomessa mallin hinnat alkavat 199 676 eurosta.

Venäläinen vloggari Mikhail Litvin on tullut tunnetuksi erilaisista tempauksistaan. Hän esimerkiksi poltti omistamansa Mercedes-AMG GT 63 S:n protestina auton vikaherkkyydelle ja jälleenmyyjän haluttomuudelle auttaa auton korjauksissa.

Katso video alta. Juttu jatkuu videon jälkeen.

Tuoreimmassa videossaan Litvin menee venäläiseen autokauppaan. Kaupan pihalla hän muka juttelee Stalinin, Leninin ja Putinin kanssa. Hän saa ohjeen elää täysillä ja nauttia kaikesta, mitä saatavilla on.

Sitten Litvin menee sisälle kauppaan. Aikansa tutkittuaan hän istahtaa Porsche Taycan Turbo S:n ratin taakse. Ja yht'äkkiä auto lähtee liikkeelle renkaat vinkuen ja törmää päin kaupan suurta lasiseinää.

Litvin on tietenkin huolellisesti käsikirjoittanut "autotörttöilyn". Hän on kokenut automies, eikä varmasti haksahtaisi auton polkimissa tai sähköauton kiihtyvyydessä. Ulkonakin sattuu sopivasti olemaan kuvaaja, kun auto rysähtää lasiseinän läpi.

Yli 5 minuuttia kestävän videon katsominen kannattaa aloittaa tasan neljän minuutin kohdalta. Alku on halvan näköistä huumoria, jota ymmärtääkseen katsojan pitäisi osata venäjää.

Yhdessä asiassa Litvin joka tapauksessa taas onnistui. Helmikuun 9. päivänä YouTubeen ladatulla videolla oli torstaiaamuna jo 4,5 miljoonaa katselukertaa. Muista sosiaalisen median kanavista niitä voi laskea tukun lisää.

Ehkä tämäkin YouTube-video on jonkun mielestä hyvä. Toimittajasedässä se aiheutti myötähäpeää ja kasvavaa kaipuuta 1980-luvulle.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut