Uutuus tuli, hinta Suomessa 314 600 euroa – taas saa vapaasti kuolata, unelmoida ja todeta jonkun vaan olevan paras

Porsche lupaa, että uusi 911 GT3 tuo moottoriurheilun geenit entistäkin vahvemmin kaduille. Porsche AG

Timo Nieminen

Väitetään, että noin viiden vuoden välein tulee urheiluautojen benchmark. Mikä siis tarkoittaa muille valmistajille tilaisuutta verrata omaa tuotettaan alan parhaaseen.

Se monien mielestä paras on Porsche 911 GT3. Seitsemännen malliversion 911 GT3 tuli julki tänään, joten benchmarkkaus alkakoon.

Uudessa 911 GT:ssä on kilparadoille kehitetty teknologia on siirretty tuotantoautoon valmistajan mukaan saumattomammin kuin koskaan aikaisemmin.

Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva etujousitus, joutsenkaulakiinnikkeillä varustettu takasiipi ja näyttävä diffuusori on omaksuttu 911 RSR -GT-kilpa-autosta.

Yhdistetty polttoaineenkulutus on 12,9 litraa satasella ja CO2-päästöt 293 grammaa kilometrillä, mutta ne eivät ole tämän auton keskeiset numerot. Porsche AG

Nelilitrainen ja kuusisylinterinen 510 hv:n bokserimoottori puolestaan pohjautuu kestävyysajossa koulitun 911 GT3 R:n voimanlähteeseen.

Uusi 911 GT3 on täydellinen rata-auto, joka soveltuu erinomaisesti myös jokapäiväiseen käyttöön.

Uutuuden huippunopeus on 320 kilometriä tunnissa ja kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 3,4 sekuntia. Tarjolla on myös kuusivalintainen käsivaihteisto.

Leveämmästä korista, suuremmista vanteista ja uusista teknisistä ominaisuuksista huolimatta GT3:n paino ei ole noussut edellisestä sukupolvesta. Uutuusmalli painaa käsivaihteistolla varustettuna 1 418 kiloa ja PDK-vaihteistolla varustettuna 1 435 kiloa.

Hiilikuituvahvisteisesta muovista tehty etukansi, erikoiskevyestä lasista valmistetut ikkunat, optimoidut jarrulevyt ja taotut kevytmetallivanteet varmistavat optimaalisen painojakauman.

Sisätiloiltaankin uuden 911 GT3:n tunnistaa heti Porscheksi. Porsche AG

Kilpa-auton geenit näkyvät valmistajan mukaan oikeastaan kaikissa uuden 911 GT3:n yksityiskohdissa.

Ohjaamossa uutena ominaisuutena on ratanäyttötoiminto. Kierrosnopeusmittarin vasemmalla ja oikealla puolella olevat näytöt voidaan yhdellä napin painalluksella muuttaa näyttämään vain rata-ajossa olennaiset tiedot.

Uuden 911 GT3:n hinnat alkavat Suomessa 314 606 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Toimitukset asiakkaille on tarkoitus aloittaa kesällä 2021.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut