Iso hintalappu ei takaa laatua – hinnakas saksalaismalli rämpi nolosti jumbosijalle kuluttajalehden laatututkimuksessa

Audi A6 konttasi brittilehden laatututkimuksen viimeiselle sijalle korkeintaan viisi vuotta vanhojen autojen luotettavuudessa. Otto Ponto

Timo Nieminen

Jaguar Land Roverin pääjohtaja Thierry Bolloré myönsi äskettäin webinaarissa, että hänen johtamansa yhtiön automerkeillä on laatuongelmia. Bolloré puhui noin 100 000 auton myynnin menetyksestä, koska asiakkaat ovat olleet tyytymättömiä.

WhatCar?-lehti on jälleen tutkinut brittiläisten autoilijoiden tyytyväisyyttä kulkuneuvoihinsa. Tuoreimman haastattelututkimuksen kohteena olivat viisi vuotta vanhat ja sitä uudemmat autot.

Bolloré tiesi mistä puhui, sillä kymmenen huonoimmin menestyneen automallin joukossa oli peräti viisi Jaguar Land Roverin valmistamaa mallia. Ne olivat Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Land Rover Discovery, Range Rover Sport ja Land Rover Discovery Sport.

Epäluotettavimpien automallien kärkikaksikkoon eivät Jaguar Land Roverin autot kuitenkaan päätyneet, sillä kaksi automallia oli brittilehden pisteytyksessä omassa lohduttomassa sarjassaan.

Laatututkimuksen toiseksi huonoin: tila-auto Seat Alhambra. Timo Nieminen

Kakkoseksi epäluotettavuudessa rankattiin Seatin isohko tila-auto Alhambra. Sen luotettavuusprosentti oli 70,8. Alhaiseen prosenttiin vaikutti lehden mukaan muun muassa se, että kolmasosa Alhambran omistajista/haltijoista ilmoitti autonsa joutuneen korjaamolle teknisen vian vuoksi.

Epäluotettavimman uudehkon auton tittelin vei Audi A6. Premiumluokan saksalaismalli kirjautti luotettavuusluvukseen 70,6 prosenttia. Audi A6:n omistajista noin joka neljäs kertoi kärsineensä teknisistä ongelmista, mutta mallin miinuksiksi kirjattiin kohtuuttoman pitkät korjausajat ja takuun huono kattavuus. Vain 40 prosenttia Audien teknisistä vioista päätyi uudehkoissa autoissa takuukorjauksiksi. Monien korjauksien lasku ylitti 1 500 puntaa eli 1 750 euroa.

Tutkimuksessa autojen käyttäytymisestä vuonna 2020 oli mukana 13 000 henkilöä. Heiltä tiedusteltiin muun muassa korjaamokäyntiä vaatineiden vikojen määrää, auton korjaamolla viettämää aikaa, korjauksen hintaa, takuun kattavuutta ja yleistä tyytyväisyyttä omaan autoon.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut