"Lataaminen yhtä nopeaa kuin polttomoottoriauton tankkaus" – Volkswagenilta hurjia lupauksia sähköisestä lippulaivamallista

Volkswagen on kertonut lisätietoja automalliensa sähköistymisestä ja tulevasta lippulaivamallistaan, joka toistaiseksi tottelee nimeä Project Trinity.

Volkswagen-johtaja Ralf Brandstätter totesi, että Trinity "tulee asettamaan sähköautoiluun uudet standardit toimintamatkassa, akkujen latausnopeudessa ja autonomisen ajamisen tasossa".

Brandstätter sanoi, ettei halua ja voi puhua täyssähköisen Trinityn teknisistä yksityiskohdista. Hän kuitenkin sanoi arvoituksellisesti, että Trinityn lataaminen "vie suunnilleen yhtä paljon aikaa kuin perinteisen polttomoottoriauton tankkaaminen".

Vihjaus nopeasta latauksesta on sitä luokkaa, että Trinityyn on oltava suunnitteilla joko nopea akunvaihtojärjestelmä tai jokin huikea akkuteknologian uutuustuote.

Trinityn itseohjautuvuuden Volkswagen lupaa yltävän tarvittaessa jopa tasolle neljä. Se tarkoittaa, että auto selviytyy ilman kuljettajan apua käytännössä kaikista liikennetilanteista, mutta nelostason autossa kuljettaja voi halutessaan ajaa myös itse. Brandstätter myönsi, ettei ainakaan eurooppalainen lainsäädäntö salline nelostason autonomista ajamista, kun auto tulee markkinoille vuonna 2026.

Volkswagenin julkaisemista Trinity-projektin tiiserikuvista voi päätellä, että luvassa on pitkä ja matala auto. Katumaastureitahan on Volkswagenin sähköisessä mallistossa jo muutenkin riittämiin.

Ennen Trinityn julkistamista Volkswagen lanseeraa ID.4 GTX:n, ID.5:n ja ID.6 X / Crozzin. Vuonna 2025 on tulossa lisäksi sähkölinjan pienin automalli – todennäköisesti mallinimeltään ID.1.

Brandsätterin mukaan Volkswagen julkistaa vähintään yhden täyssähköisen mallin joka vuosi.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut