Tällaista lava-autoa et ole koskaan nähnyt – uusien ideoiden ilotulitus on miltei pökerryttävä

Canoo EV pick-upin keulassa ei minkäänlaista tuotemerkkiä. Valmistajan mukaan auto on niin selvästi muista lava-autoista erottuva, ettei se logoja tarvitse. Canoo Inc.

Timo Nieminen

Pohjois-Amerikan markkinoille kehitellään kiivaasti täyssähköisiä lava-autoja. Asialla ovat sekä perinteiset autonvalmistajat että start-upit. Tuotekehittelyn kiivauden syyt on helppo nähdä: avolavojen kauppa käy jatkuvasti kiivaana ja amerikkalaiset ovat alkaneet löytää sähköautoilun.

Nyt esitteli tulevan lava-autonsa sähköisen liikkumisen start-up -yritys Canoo Inc. Kalifornialainen yhtiö on jo aiemmin esitellyt tila-auton ja pienen pakettiauton prototyypit. Niiden se on kertonut menevän tuotantolinjalle vuonna 2022. Yhtiön suunnitelmat ovat vakuuttaneet myös sijoittajat, sillä rahaa on lähes satanut sisään. Uuden "Tesla-ilmiön" mahdollisuus houkuttaa sijoittajia.

Lava-auton julkistus on yhtiön tähän mennessä mielenkiintoisin ulostulo. Vuonna 2023 markkinoille luvattu Canoo EV Pick-up sisältää niin paljon ennakkoluulottomia ideoita, että toteutuessaan auto varmasti erottuu avolavojen rivistöstä.

Muotoilultaan Canoon sähköinen lava-auto on jokseenkin vastakohta Teslan viivottimella piirretylle Cybertuckille. Canoo EV pick-up on pyöreiden linjojen auto.

Ja sitten niitä erikoisuuksia.

Canoon keulasta voi kääntää ulos pöytämaisen tason joko vapaa-ajan tai työnteon tarkoituksiin. Samoin molemmista kyljistä kääntyy esille vaikkapa tilapäisenä pöytänä toimiva taso.

Lavan saa jaettua pohjasta nousevilla väliseinillä erillisiksi osastoiksi.

Auton kyljessä on esiin vedettävä jalkatuki, jota voi käyttää apuna vaikeissa lastaustilanteissa. Jalkatuen lähellä on säilytyslokero, jonne mahtuu vaikkapa pieni kylmälaukku.

Autoon voi lisävarusteena ostaa kattotelineen tai lavasta kahden hengen yöpymispaikan tekevän retkikehikon telttoineen. Auton valoista yhden voi kääntää väliaikaiseksi sisävaloksi, jos autossa majoittuu.

Auto on 4 677 millimetriä pitkä, mutta venyy pysähdysten aikana 5 400 millimetriin lavan jatkeen kanssa.

Voimalinjasta Canoo on kertonut, että luvassa on 600 hevosvoiman teho, 746 newtonmetrin vääntö ja tällä hetkellä 320 kilometrin toimintamatka. Canoo uskoo pystyvänsä kasvattamaan toimintamatkan noin 480 kilometriin ennen auton tuloa markkinoille.

Lopuksi kannattaa muistuttaa, että autoalan start-upit ovat viime vuosina usein luvanneet paljon, mutta saaneet toistaiseksi aikaan melko vähän. Ehkäpä Canoo Inc on poikkeus.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut