Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Volkswagenilla isojen uutisten päivä – Ruotsiin kymmenien miljardien eurojen jättipotti akkuinvestoinneista

Sähköisen voimalinjan ja ennen muuta akkujen tuotantokustannusten pudottaminen on Volkswagenin tärkeimpiä tavoitteita lähivuosina. Ronny Hartmann

Timo Nieminen

Automallistonsa sähköistämistä kiirehtivä Volkswagen järjesti maanantaina niin sanotun Power Dayn eli sähköpäivän, josta yhtiö oli viikkotolkulla muistuttanut yhteistyökumppaneitaan.

Volkswagenilla olikin paljon kerrottavaa. Tärkein uutinen oli, että yhtiö on päättänyt varmistaa akkujen saatavuuden perustamalla Eurooppaan kuusi suurta akkutehdasta. Volkswagen toimii tehtaissa tilanteen mukaan joko yksin tai yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhtiö kertoi jo allekirjoitetun esimerkin Ruotsista.

Ruotsalainen litiumioni-akkujen valmistaja Northvolt on solminut Volkswagenin kanssa sopimuksen, jonka perusteella Northvolt sitoutuu toimittamaan Volkswagenille vähintään 11,8 miljardin euron arvosta autojen akkuja päätehtaaltaan Skellefteåsta kymmenessä vuodessa. Northvolt myös myy toisen akkutehtaansa Volkswagenille. Lisäksi pienellä osuudella Northvoltia omistava Volkswagen AG kasvattaa omistusosuuttaan yhtiössä.

Volkswagenin ruotsalaisyritykseltä ostama akkutehdas sijaitsee Salzgitterissä, joka on Ala-Saksin osavaltiossa Saksassa. Neljän muun tehtaan mahdollisesta sijainnista tai neuvotteluiden etenemisestä Volkswagen ei kertonut.

Volkswagenin johtajat kertoivat, että akkujen valmistuskustannukset ovat hyvää vauhtia putoamassa. Volkswagen Group Components -yksikön toimitusjohtaja Thomas Schmall uskoi akkujen tuotantokustannusten kilowattituntia kohti putoavan melko pian alle sadan euron. Esimerkiksi Volkswagenin ID.4:ssä on 77 kilowattitunnin akku, joten Schmallin mainitsema sadan euron kWh-hinta pitäisi akkukustannukset yhä noin 8 000 eurossa.

Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess vakuutti moneen otteeseen e-mobilityn eli sähköisen linjan olevan autoilun tulevaisuus. Diess sanoi myös, ettei hän usko vedyn toimivuuteen liikenteen voimanlähteenä.

Kommentoi

Mainos: Keskisuomalainen

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut