Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Audi ei enää suunnittele uusia polttomoottoreita – Audi-johtaja paljasti, mikä uhkakuva ajaa autonvalmistajia kuin paniikissa kohti täyssähköisyyttä

Audin toimitusjohtaja Markus Duesmann sanoi saksalaislehden haastattelussa, ettei yhtiö enää käytä aikaa eikä rahaa uusien polttomoottoreiden kehittelyyn. Audi

Timo Nieminen

Audin toimitusjohtaja Markus Duesmann kertoo saksalaisen Automobilewoche-lehden haastattelussa, ettei Audi enää kehittele uusia polttomoottoreita. Audi ei siis monien muiden brändien tavoin aio ilmoittaa mallistonsa täydellisestä sähköistämisestä, mutta rivien välistä löytyvää viestin perimmäistä sisältöä ei ole vaikea tulkita.

Myös Audi kulkee kohti täyssähköisyyttä, mutta se laskettelee sinne niin sanotusti vapaalla. Mitään täsmällistä ajankohtaa ei saksalaisvalmistaja halua ilmoittaa.

Audeista siis alkavat vähitellen hävitä merkinnät TFSI, TSI ja TDI.

Duesmannin haastattelun mielenkiintoisin heitto oli suunnattu Euroopan unionille. Polttomoottoreiden hiipumista analysoidessaan Duesmann totesi, että on "valtava haaste" yrittää vastata tulevien Euro 7 -standardien mukaisiin vaatimuksiin liikennepäästöissä.

Euro 7 -säädökset ovat jo valmisteilla, mutta niistä on tihkunut esimerkiksi lehdistölle ainoastaan huhuja. Tiettävästi pohdittavana on kolme vaihtoehtoa, joista vaatimuksiltaan keskimmäistä EU-asiantuntijat ajavat vahvimmin kohti kalkkiviivoja. Kakkosvaihtoehto esimerkiksi kiristäisi entisestään autonvalmistajille asetettuja vaatimuksia uusien autojen hiilidioksidipäästöissä ja toisi myös typenoksidien päästöt ankaran tarkastelun alle.

Duesmann hämmästeli haastattelussa EU:n suunnitelmia, joissa polttomoottoriautojen viime vuosien keskipäästöjen laskua ja teknologian kehittymistä ei arvosteta lainkaan. Duesmann totesi, että todellisuudessa tulevista Euro 7 -standardeista "on hyvin vähän hyötyä ympäristölle".

Myös Euroopan autonvalmistajien etujärjestö (ACEA) kritisoi EU:n kaavailemia päästösäädöksiä.

ACEAn mukaan jopa EU:n käyttämät asiantuntijat myöntävät, että Euro 7:n kakkosvaihtoehto nostaisi henkilöautojen "keskimääräisiä kuluttajahintoja".

ACEA jopa arvioi, että Euro 7:n rajuimman mallin eli kolmosvaihtoehdon toteuttaminen lopettaisi polttomoottoriautojen ja hybridien tekemisen EU-alueella. Samalla vaarantuisi EU:n autoteollisuuden kilpailukyky. ACEA muistutti, että jo nyt suunniteltuina toimenpiteet ovat kohtuuttoman rajuja, koska EU on virallisesti ilmoittanut nollapäästöisyyden tavoitteekseen liikenteessä vuonna 2050.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut