"Miten meni noin omasta mielestä?" – BMW:n promokuviin lipsahti kiusallinen kuokkavieras: Mercedes-Benz

BMW iX:n promokuvia otettaessa on kiusallisen lähelle unohtunut Mercedes-Benz, joka kummittelee sähkö-Bemarin keulassa. BMW Group

Timo Nieminen

Autonvalmistajat ovat tarkkoja viestinnässään. Lehdistölle päästetään vain äärimmäisen huolellisesti perattua materiaalia. Koska toimittajien tekstejä ja valokuvia ei voi kontrolloida esimerkiksi koeajojen yhteydessä, tiedotteisiin ei jätetä jossiteltavaa. Tiedotusmateriaalin on oltava tiptop-tavaraa.

BMW on viime aikoina viestinyt aktiivisesti pian markkinoille tulevista i4- ja iX-sähköautoistaan.

Tiedotusmateriaaleissa on kerrottu laveasti esimerkiksi uusien sähköautojen vastuullisesta arvoketjusta. Se tarkoittaa esimerkiksi raaka-aineiden eettistä hankintaa, uusiutuvan energian käyttöä tuotannossa ja kierrätettyjen materiaalien laajaa käyttöä autoissa. Korkeajänniteakkujen litium tulee australialaisista ja marokkolaisista kaivoksista, joissa tuotantoprosessit kestävät kriittisimmänkin tarkastelun.

Uudet sähkö-BMW:t valmistetaan tuotantolaitoksissa, joiden käyttämä sähkö on saksalaisten vesivoimalaitosten tuottamaa vihreää sähköä.

Uusiutuvalla energialla pyörivän tuotannon todisteeksi yksi uusi iX oli ajettu saksalaisen vesivoimalan lähelle. Useita otoksia jaettiin myöhemmin autotoimittajille käytettäväksi.

Vesivoimalan kupeessa otettuihin kuviin jäi yksi pieni ongelma. Punaisen BMW iX:n keulasta heijastuu Mercedes-Benz. Kuvankäsittelijä olisi voinut helposti poistaa promokuvista kilpailevan brändin auton, mutta kukaan BMW:llä ei ole tainnut heijastusta huomata.

Vesivoiman osuus BMW:n tuotantoprosessissa haluttiin varmentaa kuvaamalla iX vesivoimalan kupeessa. BMW Group

Mersu-heijastuksen havaitsi ensimmäisenä ruotsalainen verkkolehti Mestmotor.se.

Olipa kyseessä BMW:n palkkaaman valokuvaajan Mercedes-Benz tai mikä Mersu hyvänsä, autoaiheisilla verkkosivuilla alkoi välittömästi rankka kuittailu.

– Ei Mersu siellä sattumalta ole. Onhan BMW:n väenkin päästävä luotettavasti paikasta A paikkaan B, verkossa leukailtiin.

Yhden kysymyksen on BMW:n viestintäosasto jälkeenpäin kuullut aivan varmasti: "Miten meni noin omasta mielestä?"

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut