Tältä näyttää tulevaisuuden lentokone – Helsingistä lennetään New Yorkiin alle puolessatoista tunnissa

Aerion Corporation on julkistanut ensimmäisen havainnekuvan 50-paikkaisesta yliäänikoneesta AS3:sta, jonka on tarkoitus kuljettaa matkustajia ennen vuotta 2030. Aerion Corporation

Timo Nieminen

Lentokonevalmistaja Aerion Corporation kertoo ääntä nopeamman matkustajalentokoneensa AS3:n etenevän aikataulussa. Amerikkalaisyhtiön aikaisempien ilmoitusten perusteella se tarkoittaa, että koneella lennetään matkustajaliikenteessä tämän vuosikymmenen aikana.

Aerionin mukaan AS3 voi saavuttaa matkustajakoneiden normaalissa lentokorkeudessa yli 4.0 Machin nopeuden, mikä merkitsisi jopa 4 800 kilometrin tuntinopeutta.

Helsinki-Vantaan ja New Yorkin JFK-lentokentän välimatka on noin 6 620 kilometriä, joten laskennallisesti AS3-kone selviäisi siitä retkestä noin tunnissa ja 20 minuutissa.

Aerionin mukaan matkustajaliikenteeseen suunnitelluilla yliäänikoneilla on mahdollisuus saavuttaa jopa 6 200 kilometrin tuntinopeus.

Yliääninen matkustajakone Concorde ylsi aikanaan 2.02 Machin huippunopeuteen, joten AS3 on valmistajansa mukaan vähintään kaksi kertaa Concordea nopeampi.

Aerion on kehitellyt yliäänikoneita vuodesta 2005 lähtien. Yhtiön mukaan AS3-koneeseen mahtuu 50 matkustajaa ja sen toimintamatka on hieman alle 13 000 kilometriä.

– Tavoitteemme on tuoda markkinoille sellainen matkustajalentokone, joka lentää mistä tahansa maailman lentokentältä sitä maantieteellisesti etäisimmälle lentokentälle kolmessa tunnissa. Olemme täysin varmoja, että siihen myös pystymme, sanoo Aerionin toimitusjohtaja Tom Vice.

Aerion ei ole joutunut ponnistelemaan yksin kohti hurjaa haastettaan. AS3:n kehitystyössä ovat mukana esimerkiksi Boeing ja General Electric. Myös Yhdysvaltain avaruusohjelma Nasa tekee Aerionin kanssa yhteistyötä, koska Nasalla on luontainen kiinnostus yliäänilentämisen erilaisiin vaihtoehtoihin.

Yliääninopeudella lentäminen on suihkumoottoreiden ansiosta jo pitkään ollut arkipäiväistä. Hypersoonisia nopeuksia lähenteleviä ominaisuuksia on kuitenkin pidetty hävittäjälentokoneiden yksinoikeutena. Neuvostoliitto rakensi 3.0 Machiin yltäneen Mig-hävittäjän jo 1970-luvulla.

Yliääninen liikelentokone AS2 on Aeronin mukaan jo lähestymässä koelentovaihetta, mutta yhtiön tavoite on sitä selvästi kyvykkäämpi ja suurempi kone. Aerion Corporation

Aerion ei ole ainoa superluokan yliäänikonetta kaupalliseen matkustajaliikenteeseen kehittelevä yhtiö. Muun muassa amerikkalainen Hermeus on pieninä paloina kertonut tietoja hankkeestaan, joka tähtää 5.0 Machin huippunopeuteen.

Aerionilla puolestaan on ennen AS3-mallia jo valmistumassa pienempi lentävä ihme. Aerion on luvannut tuoda viimeistään vuonna 2025 liikenteeseen 8–12-paikkaisen, ääntä nopeamman AS2-liikelentokoneen. Sen suunnittelussa on ollut mukana muun muassa Lockheed Martin -yhtiö. Aerionin mukaan AS2:lla on jo tilauksia, esimerkiksi NetJets-yhtiön tiedetään varanneen 20 konetta.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut