Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Voltswagen – millainen yritys valehtelee saadakseen julkisuutta?

Voltswagen oli "aikaistettu aprillipäivän pila" ja Volkswagenin ID.4-mallin markkinointitempaus. Kuvastuvatko sen toteuttamisessa yrityksen ydinarvot? Voltswagen of America

Timo Nieminen

Tiedotusvälineet ympäri maailman julkaisivat maanantaina ja tiistaina uutisen, jonka mukaan Volkswagen ottaa Yhdysvalloissa käyttöön sähköautojen kaupanteossa markkinointinimen Voltswagen.

Vaikka tieto herätti toimituksissa epäilyä ja naureskelua, uutinen tyrkättiin laajalti julkisuuteen.

Ja miksipä sitä ei olisi julkaistu? Aiheesta kerrottiin ensin Volkswagenin virallisilla verkkosivuilla Yhdysvalloissa. Sitten tiedote poistettiin, mutta jossakin vaiheessa se palautettiin luettavaksi. Myöhemmin muutamat Volkswagenin amerikkalaiset työntekijät myös vahvistivat tiedon, koska järkevää toimintaohjetta ei kaiketi ollut yhtiössä jaettu.

Jos Volkswagen olisi kujeillut aprillipäivänä, volttivaunuilussa ei olisi ollut suurta ongelmaa. Tämän jälkeen kuitenkin jää valitettavasti elämään mielikuva, että mikä tahansa vuodenpäivä on Volkswagenille aprillipäivä. Se on sääli siksi, että Volkswagen on viime vuosina joutunut oikeasti taistelemaan uskottavuutensa puolesta.

Ympärivuotisia aprillipiloja on nimittäin lennellyt Volkswagen-konsernista aiemminkin. Muun muassa päästöarvojen manipulointi ja niistä runoileminen olivat vuosikausia jatkunut aprillipila.

Nyt se on virallista – Volkswagen kertoi, miksi se ottaa USA:ssa käyttöön nimen Voltswagen

Tiistaina Volkswagen myös kertoi uuden Taigo-mallin saapumisesta Eurooppaan tänä vuonna. Tiedon julkistaminen osui 30. päivälle maaliskuuta. Se on Volkswagenin kalenterissa todennäköisesti yksi monista aprillipäivistä, joten tietoon kannattaa suhtautua vielä varauksellisesti. Taigo tulee tai ei tule. Odottakaamme ensin Volkswagenin aprillivaliokunnan kommenttia.

Tapaus-Voltswagenin jälkeen tuntuu loogiselta, että monet toimittajat vastustavat aprillipilojen julkaisemista joukkotiedotusvälineissä. Virheitä toimituksissa toki sattuu, mutta väärän tiedon julkaiseminen tarkoituksellisesti on aina urveloa touhua.

Maailma tietenkin tarvitsee huumoria. Sen tuottaminen Volkswagenin ehkä kannattaa jättää muille.

Kommentoi

Mainos: Keskisuomalainen

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut