Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Neljä miljardia euroa voittoa koronavuonna tahkonnut Mercedes-Benzin emoyhtiö vahvisti nimenmuutoksensa

Mercedes-Benzin henkilöautoja koskevista tiedotustilaisuuksista katoavat melko pian Daimler-kyltit. Daimler AG

Timo Nieminen

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler vahvisti keskiviikon yhtiökokouksessa jakautuvansa kahdeksi yhtiöksi.

Jo pörssinoteeratun Daimlerin nimi vaihtuu Mercedes-Benziksi.

Raskaan kaluston yhtiö Daimler Truck puolestaan irtautuu itsenäiseksi yhtiöksi. Se listautuu Frankfurtin pörssiin ennen vuoden loppua. Yhtiön merkittävä osake-enemmistö siirtyy Daimlerin nykyisille osakkeenomistajille.

– Luomme edellytykset kahdelle taloudellisesti merkittävälle yritykselle ja työpaikkojen pysyvyydelle. Autoteollisuudessa käynnissä oleva muutos vaatii enemmän kuin koskaan nopeaa reagointikykyä ja jakamatonta keskittymiskykyä innovointiin, Daimlerin hallituksen puheenjohtajuudesta luopuva Manfred Bischoff sanoo.

Daimlerille koronavuosi on ollut liiketaloudellisesti hyvä. Vaikka myynti laski 15 prosenttia 2,8 miljoonaan ajoneuvoon ja liikevaihto 11 prosenttia 154,3 miljardiin euroon, voitto kasvoi 4 miljardiin euroon edellisvuoden 2,7 miljardista eurosta.

Loppuvuoden 2020 aikana virinnyt myötätuuli on kantanut Daimleria myös vuoden 2021 alkuneljänneksen aikana. Yhtiö ennakoi myynnin, liikevaihdon ja liikevoiton nousevan tänä vuonna merkittävästi korkeammiksi kuin viime vuonna.

Mercedes-Benzin henkilö- ja pakettiautojen kysyntää piristävät erityisesti Kiinan automarkkinat.

Mercedes-Benz kiihdyttää sähköautovalmistusta vuoden 2021 aikana. Pian Suomessakin esiteltävän EQA:n jälkeen seuraavat EQS, EQB ja EQE. Pakettiautoissa yhtiö esittelee vuoden aikana konseptimallit täyssähköisestä Citanista ja T-sarjasta.

Raskaassa kalustossa tulee syksyllä sarjatuotantoon eActros-kuorma-auton, jonka toimintamatka latauksella on yli 200 kilometriä. Vastaava pitkän matkan versio eActros LongHaul esitellään vuonna 2024. Autolla saavutetaan noin 500 kilometrin toimintamatka. Vuosikymmenen toisella puoliskolla alkaa polttokennokäyttöisten vetykuorma-autojen valmistus.

Linja-autoista saatavana ovat jo sähköiset eCitaro ja sen nivelbussiversio.

– Daimlerilla on jo autoteollisuuden laajin sähköautomallisto. Se ei meille kuitenkaan riitä, vaan haluamme kiihdyttää mallistojemme sähköistämistä, Daimlerin pääjohtaja Ola Källenius toteaa.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut