Voihan sähkö! Dieselin osuus Euroopan pakettiautokaupassa kasvoi vuonna 2020 – Suomessa 96 prosenttia pakuista myytiin dieseleinä

Täyssähköisiä pakettiautoja (kuvassa Peugeot e-Expert) on jo saatavilla, mutta ne lähtevät vielä hyvin harvoin suomalaisesta autokaupasta asiakkaan mukaan. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Usein näkee väitteen, että pakettiautot sähköistyvät nyt nopeasti.

Kaikki on toki suhteellista, mutta Euroopan autontuottajien etujärjestön (Acea) tilastot eivät vahvista viestiä sähköpakettiautojen ripeästä Euroopan-valloituksesta.

Vuonna 2020 Euroopassa (EU+Efta+Britannia) ensirekisteröidyistä pakettiautoista 92,4 prosenttia oli dieselmoottorisia. Täyssähköisiä tai ladattavia hybridejä oli yhteensä 2,0 prosenttia uusista pakettiautoista.

Acean mukaan Suomessa mennään Euroopan keskimääräistä tasoa jopa selvästi rajummin dieselin tahdissa. Meillä käyttöön otetuista uusista pakettiautoista 96 prosenttia oli vuonna 2020 dieseleitä – vain 1,3 prosenttia sähkölinjan pakettiautoja.

Koko Euroopan tilaston erikoisuus on se, että toissa vuonna dieseleiden osuus oli 91,7 prosenttia. Se tarkoittaa, että dieselin osuus kokonaismarkkinoista on vuodessa kasvanut.

Täyssähköisiä ja pistokkeesta ladattavia pakettiautoja ensirekisteröitiin Suomessa vuonna 2020 toki enemmän kuin edellisenä vuotena. Sähköisten rekisteröintien määrä (168) oli kuitenkin niin pieni, ettei sitä oikein voi edes verrata dieseleiden vastaavaan (12 330).

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut