"Minimoi häiriötekijät" – Volkswagen kehitti täysin uudenlaisen valojärjestelmän, jolla auto opastaa ja varoittaa kuljettaa

Volkswagenin sähköautojen tuulilasin alalaitaan sijoitettu valopalkki antaa erilaisilla väreillä ja valokuvioilla tietoja kuljettajalle. Volkswagen Group

Timo Nieminen

Volkswagen tuo täyssähköautoihinsa vakiovarusteena uuden ID. Light -viestintäjärjestelmän. Sen kulmakivenä on led-valojen muodostama ketju, joka on sijoitettu tuulilasin alalaitaan. Led-lamppuja on yhteensä 54.

Volkswagen sanoo, että ID. Light muodostaa erilaisia valokuvioita, joista kaikilla on tietty viesti kuljettajalle. Järjestelmä voi vaihtuvien kuvioiden lisäksi käyttää useita värejä, joten eri asiaa merkitseviä viestejä olisi mahdollista luoda lähes rajattomasti, mutta ainakin alkuvaiheissa Volkswagen tyytyy muutamiin keskeisiin asioihin.

– Halusimme luoda auton ja ihmisen välille uuden tavan kommunikaatioon. Pyrimme kehittämään auton kokonaisuuden kannalta riittävän pienimuotoisen valojärjestelmän, mutta tehdä siitä kuitenkin sellaisen, että se on helppo havaita ja ymmärtää, sanoo yhtiön käyttöjärjestelmien kehitysjohtaja Mathias Kuhn.

Kuhnin mukaan valojärjestelmä alkaa toimia heti kun kuljettaja istuu penkilleen. Järjestelmä "tervehtii" kuljettajaa ja kertoo sen jälkeen tietyllä valkoisen ja sinisen valon yhdistelmällä, että auto on valmis ajoon.

Volkswagenin mukaan 54 led-lamppua antaisivat mahdollisuuden hyvin monipuoliseen viestintään, mutta ainakin aluksi ID. Light tarjoaa vain helposti omaksuttavan määrän vaihtoehtoja. Volkswagen Group

Ajon aikana esimerkiksi navigaattorin ohjeet tulevista kääntymisistä välittyvät led-valojen ketjuun. Jos on valmistauduttava kääntymään, valon liikkeen suunta kertoo, onko tulossa kääntyminen oikealle vai vasemmalle.

Jos auton järjestelmään yhdistettyyn kännykkään tulee puhelu, valopalkin keskiosassa alkaa vilkkua vihreä valo.

Myös sähkölatauksen määrä ja muutamat muut toiminnot kerrotaan tietyillä valoketjun signaaleilla.

Volkswagen kertoo, että ID. Light on suunniteltu "minimoimaan kuljettajan häiriötekijät". Yhtiön mukaan valonauha vähentää tarvetta vilkuilla keskinäyttöä ja mittaristoa.

Volkswagenin mukaan järjestelmän etu on myös se, että viestit ovat visuaalisesti miellyttäviä, helppoja ymmärtää ja tulkittavissa samalla tavalla kaikilla kielialueilla.

Yhtiö uskoo, että käyttäjäpalautteen ja jatkokehittelyn avulla ID. Light voi poikia useita uusia toimintoja liikenneturvallisuuteen.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut