Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Tältä näyttävät uudet Audit – sähköisten Q4-maastureiden toimintamatka on 520 kilometriä

Audi Q4 Sportback E-tron on malliversioista tyylikkäämpi. Audi sanoo auton saavan nopeimmalla lataustavalla kymmenessä minuutissa sähköä 130 kilometrin ajoa varten. Audi

Timo Nieminen

Audi on esitellyt Q4 E-tronin ja Q4 Sportback E-tronin tuotantoversiot.

Katumaasturi on Audin neljäs täyssähköinen tuote. Saksalaisyhtiö on aiemmin tuonut markkinoille E-tronin, E-tron Sportbackin ja E-tron GT:n.

Q4 on ensimmäinen Audi-malli, joka käyttää Volkswagen-konsernin sähköisen linjan MEB-alustarakennetta. Samaa alustaa käyttää esimerkiksi Volkswagen ID.4, jonka premium-versioksi Q4 E-tron pitkälti sähköautomarkkinoilla rinnastuu.

Q4 E-tron ja Q4 Sportback E-tron erottuvat ulkoisesti selvästi toisistaan. Q4 E-tron on perusmaasturin ja käyttöauton oloinen. Sportback on sporttisempi ja katumaastureiden joukosta muotoilunsa ansiosta erottuvavampi.

Tuotantoversiot ovat melko yllätyksettömiä, sillä ne eivät käytännössä eroa Audin aiemmin esittelemistä konseptiautoista. Audi kertoi malliston toimintamatkaksi 520 kilometriä. Pienimmällä akkuteholla kilometrejä luvataan 342.

Q4 E-tron on 4 590 millimetriä pitkä, 1 865 leveä ja 1 613 millimetriä korkea. Akseliväli on 2 760 millimetriä. Auto on siis hieman kookkaampi kuin esimerkiksi Tesla Model Y, jonka kanssa Audin uutuus varmasti kilpailee asiakkaista.

Q4 E-tronin ilmanvastuskerroin on 0.28 ja Q4 Sportback E-tronin 0.26.

Takapenkeillä istutaan 7 senttimetriä korkeammalla kuin edessä akkujen sijoittelun vuoksi. Tavaratila on Q4 E-tronissa 520-litrainen, ja laajenee penkkejä kaatamalla 1 490 litraan.

Mallistossa on kolme voimalinjaversiota. Niistä tehokkain tuottaa 220 kilowattia ja 460 newtonmetrin väännön. Muiden teho on 150 ja 125 kilowattia. Tehokkaimmassa versiossa on kaksi sähkömoottoria, muissa yksi.

Kiihtyvyys nollasta sataseen on virkeimmässä versiossa 6,2 sekuntia. Huippunopeus on 180 km/h.

Akustovaihtoehtoja on kaksi. Käytössä oleva kapasiteetti niissä on 52 tai 77 kilowattituntia.

Q4 E-tronin hinta alkaa Saksassa 41 900 eurosta. Sportback on hinnoiteltu 2 000 euroa kalliimmaksi. Suomessa myyntihinnat kerrottaneen pian.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut