Outo pikkuluukku Mercedes-Benz EQS:n kyljessä herätti kysymyksiä – valmistajan selitys on kaikessa yksinkertaisuudessaan melko nokkela

Sulavalinjaisen Mercedes-Benz EQS:n oikean etuoven lähelle sijoitettu pieni luukku kummastutti mallin lanseerauksessa. Daimler AG

Timo Nieminen

Kun Mercedes-Benz torstaina virallisesti esitteli täyssähköisen lippulaivansa EQS:n, moni autotoimittaja oli erikoisessa tilanteessa. Mercedes-Benz kun oli jo niin monta kertaa ripotellut julki tietoja uutuudestaan, ettei esimerkiksi 770 kilometrin toimintamatka enää ollut uutinen.

Niinpä piti löytyy jotakin uutta.

Se johti siihen, että verkkosivuilla esimerkiksi mietittiin, miksi Mercedes-Benzin huikean teknologian EQS:stä löytyvät perinteiset sivupeilit. Yleinen oletus oli, että monien viime aikana esiteltyjen luksusmallien tavoin EQS-mallissa kuljettajalle näytetään auton taustanäkymät kameran välityksellä.

Toisenkin kummallisen – sinänsä mielenkiintoisen – pohdinnan lanseeraus synnytti. Miksi EQS:n kuljettajan oven lähellä on pieni avattava luukku? Voiko auton jotenkin pikaladata vasemmasta kyljestä? Varsinainen akkujen latausluukku on auton nimittäin auton oikeassa kyljessä.

Mercedes-Benz tietysti kertoi uteliaille, mistä on kysymys.

Vasemman kyljen pikkuluukku on niinkin arkista toimintoa kuin tuulilasin pesunesteen täyttämistä varten.

Luukun avaaminen paljastaa perustoiminnon . Sen kautta lisätään tuulilasin pesulaitteeseen nestettä. Daimler AG

Vastaus on yllättävä siksi, että auton ulkoasu on todella hienostunut ja loppuun asti yhtenäiseksi suunniteltu. Pitääkö pesunesteen lisäämistä varten todella rikkoa auton pintoja ja tehdä luukku näkyvälle paikalle?

Mercedes-Benzin mukaan pitää, sillä vaihtoehtoja ei juuri ole. Auton keulalla ei ole minkäänlaista tavaratilaa, eikä "konepeltiä" edes ole suunniteltu perinteiseen tapaan avattavaksi. Pesunestettä ei sitä kautta voi lisätä.

Sivuluukun alta siis löytyy hyvin yksinkertainen toiminto, jonka jokainen auton käyttäjä ja omistaja osaa itsekin tehdä. Tuulilasin pesunesteen lisääminen on jopa paljon vaivattomampaa kuin perinteisesti konepellin alta löytyvissä nestesäiliöissä.

Tämäpä saattaakin olla merkittävä kuljettajien näkyvyyttä lisäävä pikkukeksintö.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut