Katso kuvat – Mercedes-Benz esitteli 7-paikkaisen täyssähköautonsa EQB:n

Ensi keskiviikkona avautuvalle Shanghain kansainväliselle autonäyttelylle on luvassa paljon huomiota. Yksi syy siihen on se, että suuria autonäyttelyitä ei ole korona-aikana järjestetty.

Niinpä Kiinassa esitellään näyttelyn edellä eli lehdistöpäivinä useita uutuuksia.

Ensin ehti liikkeelle Mercedes-Benz. Se julkisti sunnuntaina täyssähköisen EQB-mallinsa.

EQB kuuluu siihen autojen ryhmään, johon mahtuvat monet näinä aikoina esiteltävät uutuudet. Se on siis sähköistetty katumaasturi. Valmistaja tosin kutsuu sitä tila-autoksi.

Valmistaja totesi julkistuksen yhteydessä, että EQB on ulkomitoiltaan pienin markkinoilla oleva 7-paikkainen täyssähköauto. EQB on 4 684 millimetriä pitkä, mutta valmistaja vakuuttaa 2 829 millimetrin akselivälin takaavan "poikkeuksellisen hyvät ja monikäyttöiset sisätilat". EQB:n saa tietysti 5-paikkaisenakin.

EQB:n tavaratila on 465–495-litrainen. Penkkejä kaatamalla kuljetuskykyä on maksimissaan 1 710 litraa.

Sisätiloissa ei ole suuria yllätyksiä, sillä kaikki pohjautuu tuttuun GLB-malliin. Viime aikoina Mercedes-Benzin esittelemiä jättinäyttöjä ei EQB-malliin myöskään saa. Vakiona näytöt ovat 7,0-tuumaisia, lisävarusteena löytyy 10,25-tuumainen.

EQB tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Akuston käytössä oleva kapasiteetti Euroopassa on 66,5 kilowattituntia. Kulutukseksi Mercedes-Benz lupaa taloudellisimmalla versiolla 16,2 kilowattituntia sadalla kilometrillä.

Shanghaissa esitellyn EQB:n teho on 215 kW (292 hv).

Nelivetoinen EQB kiihtyy nollasta sataseen 6,0 sekunnissa.

EQB 350 4Matic -mallin Eurooppa-version WLTP-mitattu kulutus on 19,2 kWh/100 km ja toimintamatka 419 kilometriä.

EQB.ssä on 11 kW:n sisäinen laturi, joka mahdollistaa sujuvan vaihtovirtalatauksen (AC) kotipihassa tai julkisessa latauspisteessä. Tasavirtalataus (DC) on mahdollista jopa 100 kW:n teholla, jolloin akku täytyy 10–80 prosenttiin nopeimmillaan hieman yli 30 minuutissa.

EQB-mallia aletaan Mercedes-Benzin mukaan valmistaa tänä vuonna kahdessa tehtaassa. Mallin luvataan tulevan myyntiin "kaikkialla Euroopassa".

Mainos: Nordea

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut