Nykyisin Renault-konserniin kuuluva Dacia on automerkeistä romanialaisten ehdoton ykkösvalinta. Kuukausittaisissa ensirekisteröintitilastoissa Dacia on kotikentällään aina ykkönen, ja mallikohtaisen tilaston kolme kärkisijaa on Dacia koko lailla pysyvästi ominut.
Eikä Dacian valta horju siinäkään tilastossa, jonka pohjalta tämä maailmoja syleilevä uutinen on kirjoitettu.
Maaliskuussa Dacia oli Romanian selvästi myydyin automerkki ennen Škodaa, Volkswagenia, Toyotaa, Hyundaita, Fordia ja Renaultia. Automallien mittelössä Dacia valloitti kolmen kärjen.
Dacian mallien keskinäinen kilpailu sai kuitenkin yllättävän käänteen. Syyskuusta 2004 eli 198 kuukautta peräkkäin paalupaikalla keikkunut Dacia Logan putosi nyt kolmanneksi. Vastaavaa yksinvaltiutta näkee automaailmassa harvoin, sillä jonkin mallin pysyminen 16,5 vuotta kansan ykkössuosikkina on mykistävä saavutus.
Romanialaisarvioiden mukaan Logan putosi valtaistuimelta kahdesta syystä. Viime vuonna toteutettu malliuudistus ei ollut romanialaisten kuluttajien mielestä aivan täysosuma, ja lisäksi uuden Loganin saatavuus on ollut huono.
Maaliskuun rekisteröintikärki Romaniassa oli Dacia Duster, joka kukisti melko selvästi Dacia Sanderon. Kolmen Dacian takana kärkikuusikossa olivat Jeep Compass, Škoda Octavia ja Hyundai Tucson.
Dacian riemujuhlan lisäksi rekisteröintitilastoista voi päätellä, että sähköistyminen etenee Romaniassa selvästi vaikkapa Suomea hitaammin. Täyssähköiset mallit eivät myyntilistoilla juhli, ja esimerkiksi Tesloja ensirekisteröitiin kuukauden aikana vain neljä.