Pisteet rehellisyydestä – Kia kertoi, kuinka pakkanen syö uuden täyssähköisen EV6:n toimintamatkaa

Syksyllä Suomeen ehtivä Kia EV6 on näyttävä täyssähköauto. Kia

Timo Nieminen

Uudesta täyssähköisestä EV6-mallistaan nykytavan mukaan vähitellen tietoja pudotellut Kia vastaili nyt digitaalisessa infossa toimittajien kysymyksiin uutuudestaan.

Korealaisvalmistaja ansaitsee tiedottamisestaan täydet pisteet tai vähän enemmänkin. Uudesta mallista ei hymistelty pelkkää kivaa markkinointiviestintää, vaan Kia pyrki kertomaan, kuinka EV6 ja täyssähköautot oikeasti arjessa toimivat.

Suomalaisittain kiinnostava tieto oli esimerkiksi Kian tutkimus pakkasen vaikutuksesta EV6:n toimintamatkaan. Kia ei monien muiden valmistajien tapaan kierrellyt ja kaarrellut selvän tosiasian ympärillä, vaan sanoi kylmän sään tietenkin vaikuttavan merkittävästi toimintamatkaan.

EV6 saavuttaa Kian mukaan -7 asteen pakkasessa noin 80 prosenttia ihanteellisen sään (+25 astetta) toimintamatkasta. Monien muiden valmistajien sähköautoihin verrattuna melko pieneen toimintamatkan katoamiseen on Kian mukaan päästy edistyksellisen lämpöpumppujärjestelmän ansiosta.

Maksimissaan Kia lupaa EV6:lle toimintamatkaa 510 kilometriä.

Kia myös muistutti, että Suomessakin EV6:n ennakkomarkkinoinnissa käytettävä 1 600 kilon vetokyky ei ole aivan ongelmaton. Kian mukaan maksimaalinen vetokyky säilyy vain, jos akustossa on jäljellä vähintään 35 prosenttia latauksesta. Koska taakkaa vedettäessä lataus hiipuu selvästi perusajoa nopeammin, on isojen peräkärryjen tai vastaavien vetäminen suunniteltava huolellisesti.

Kia sanoo panostaneensa EV6:n sisätilojen suunnitteluun yhtä paljon kuin ulkomuotoihin, koska "autoa käytettäessähän ollaan sen sisällä". Kia

EV6 on saatavana kahtena akkuversiona: 58,0 tai 77,4 kilowattitunnin energiasisältöisenä. Auto on valittavana taka- tai nelivetoisena. Takavetoisissa akun parina on joko 170 tai 229 hevosvoiman sähkömoottori. Nelivetoisena kaksi sähkömoottoria tuottaa joko 235 tai 325 hevosvoimaa akkuversiosta riippuen.

Malliston huippuversio on nelivetoinen EV6 GT, jossa on tehoa 585 hevosvoimaa ja vääntöä 740 newtonmetriä.

EV6:n akusto voidaan ladata 800V:n pikalatauksella 10 prosentista 80 prosenttiin 18 minuutissa.

EV6-mallin hinnat alkavat Suomessa 49 477 eurosta.

Kia paljasti myös hurjat tavoitteensa täyssähköautojen kaupassa. Vuonna 2030 Kia uskoo myyvänsä 880 000 täyssähköistä autoa. Sitä ennen mallistoa kasvatetaan nopeasti: jo vuonna 2026 luvataan Kialla olevan 11 täyssähköistä mallia.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut