Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Jokseenkin erikoinen jakeluauto – Citroën esitteli Ami Cargon, jonka rinnalla moni katumaasturikin on suoranainen tavarajuhta

Tässä on tulossa enintään 140 kilon tavarakuljetus. My Ami Cargo on Citroënin ratkaisu "viimeisten kilometrien jakeluongelmiin". Citroën

Timo Nieminen

Citroën on tunnettu rohkeista ja odottamattomista ratkaisuista. Vuoden 2020 alussa esitelty ja kaupunkiliikenteeseen tarkoitettu täyssähköinen liikkumisväline Ami on yksi sellainen. Ami on 2,41 metriä pitkä, kaksipaikkainen ja painaa 485 kiloa.

Keskiviikkona Citroën esitteli Amiin perustuvan "pakettiauton". Kulkimen mallinimi on My Ami Cargo. Se on muokattu jakelukäyttöön poistamalla toinen alkuperäisen sähkö-Amin istuimista.

Citroënin mukaan My Ami Cargon kuljetuskyky on 140 kiloa ja sen kahden tavaratilan koko on yhteensä 400 litraa. Tavaroille varattujen alueiden tilavuus on siis jokseenkin sama kuin monissa keskikokoisissa katumaastureissa, mutta kiloja maasturit tietenkin jaksavat viedä paljon enemmän.

Tavaratilaksi muutettua matkustajan paikkaa voi Ami Cargossa käyttää myös työpöytänä, sillä Citroën on askarrellut tavaroiden päälle käännettävän tason, jossa voi esimerkiksi työskennellä tai syödä välipalaa.

My Ami Cargo ei tekniikaltaan poikkea henkilökuljetuksiin suunnitellusta perus-Amista. Toimintamatkaa on siis noin 70 kilometriä, ja ajoakku on energiasisällöltään vain 5 kilowattituntia. Pienen akun luvataan latautuvan korkeintaan kolmessa tunnissa mistä pistorasiasta tahansa.

Ensimmäiset Ami Cargot luvataan luovuttaa asiakkaille kesäkuussa. Pieni jakelukummajainen tuli Ranskassa myyntiin heti ensiesittelyn jälkeen 6 490 euron hintaisena.

Citroënin uutuuden mallinimessä oleva sana Cargo tarkoittaa suomeksi lastia tai taakkaa. Poistetun etupenkin paikalla on noin 260 litraa vetävä tila lastille. Perästä löytyy lisäksi 140-litrainen tavaratila. Citroën

Citroën kertoi julkistuksen yhteydessä, että My Ami Cargon meno tuotantolinjalle perustuu laajaan markkinatutkimukseen. Yhtiön mukaan maailmassa on tuhansia suurkaupunkeja, joiden keskusta-alueella on niin sanottu "viimeisten metrien jakeluongelma". Se tarkoittaa, että edes tonniluokan pakettiautoilla ei enää keskustoissa pääse läheskään joka paikkaan.

Citroën muistutti myös, että tavaroiden jakaminen kaupunkien keskustoissa vaikeutuu koko ajan, kun autoilu ympäristösyistä joko kielletään kokonaan tai tehdään vaikeammaksi.

Ainakin patonkien jakeluun varhaisaamuina tämä ajopeli sopinee oikein mukavasti.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut