Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Tältä näyttää autovuoden hauskin uutuus – Opelin ikonisen Manta-mallin ihailijoille julkistus toi myös ison pettymyksen

Opel sähköisti vanhan kunnon coupémallinsa Mantan. Täyssähköinen Opel Manta GSe ElektroMOD jää kuitenkin pr-tilaisuuksissa esiteltäväksi yksittäiskappaleeksi. Kaupallisia menestymisen mahdollisuuksia sillä ei Opelin mukaan ole. Opel

Timo Nieminen

Opel on esitellyt täyssähköisen Manta GSe ElektroMODin, josta Stellantis-konserniin kuuluva saksalaisvalmistaja on jo useita kertoja vilautellut kuvia ja tiedonjyviä.

Opel sanoo, että ikoninen coupémalli Manta "tekee paluun tulevaisuuteen". Se tarkoittaa käytännössä, että GSe ElektroMOD on ulkokuoriltaan pitkälti yksi-yhteen -tuote 1970-luvun Mantan kanssa, mutta konseptiauto on saanut sähköisen voimalinjan. Kyseessä on siis restomod-malli sanan puhtaimmassa merkityksessä – uutta tekniikkaa on ennakkoluulottomasti istutettu vanhoihin kuoriin.

Opelin nyt esittelemä Manta GSe ElektroMOD on saanut pienen eli 31 kilowattitunnin akuston. Se takaa noin 200 kilometrin toimintamatkan, 145 hevosvoiman tehon ja 255 newtonmetrin väännön.

Täyssähköisen Mantan hankkimista ei kuitenkaan kannata alkaa suunnitella. Opel sanoo tekevänsä GSe ElektroMODista vain näyttelyauton, jonka avulla halutaan riisua sähköautoilusta tylsyyden leimaa. Opelin mukaan sähköinen retro-Manta osoittaa, että täyssähköinen auto voi näyttää ja tuntua hauskalta.

Opel kuitenkin tunnustaa, että GSe ElektroMODin sisänsä lystikkään tuotekehittelyn aikana on käynyt erittäin selväksi, että liiketaloudellisia mahdollisuuksia sähköisellä retrokulkimella ei ole.

Koska veikeä koemalli ei mene tuotantolinjalle, siihen on valmistuskustannuksista piittaamatta voitu istuttaa Pixel Visor -keulamaski ja vanhahtavat mutta silti nykyaikaiset LED-valot.

Sisälläkin on lainattu jonkin verran ideoita Mokka-katumaasturista. Pröystäilemätön 1970-luvun Opel-tyyli on silti onnistuttu säilyttämään.

Myös Marshallin äänentoistolaitteet, kolmipuolainen ohjauspyörä ja 17-tuumaiset vanteet ovat Opelin mukaan "modernin klassista kauneutta modernin klassisessa autossa".

Kommentoi

Mainos: Pieksämäen kaupunki tuulipuisto

Itäisen Suomen suurin tuulipuisto rakentuu Pieksämäelle

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut