Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Painonvartijalle olisi nyt töitä – uutuusmallin hurja 4103 kilon omamassa rikkoo ennätykset ja tuo ongelmia teiden kunnossapidolle

Lava-auto GMC Hummer EV:n paino ilman matkustajia ja lastia on valmistajan mukaan yli 4100 kiloa. General Motors

Timo Nieminen

General Motors on kertonut lisätietoja vuonna 2022 liikenteeseen ilmestyvästä GMC Hummer EV -avolavasta. Tekniset yksityiskohdat ovat pääosin jo aiemmin julkisuuteen laskettuja tietoja, mutta yksi juuri paljastettu kilomäärä huolestuttaa Yhdysvalloissa tienhoidosta vastaavia viranomaisia.

General Motorsin mukaan GMC Hummer EV:n omamassa on 4 103 kiloa. Omamassa tarkoittaa ajoneuvon painoa ilman matkustajia ja kuormaa.

Vertailuna voi mainita, että Suomen markkinoille viime aikoina tulleista sähköisistä henkilöautoista esimerkiksi Volkswagen ID.3:n omamassa on 1 800 kiloa. Suomalaisten suosimat polttomoottoriset perheautot näyttävät vaa'alla noin kolmasosan GMC Hummer EV:n kiloista, esimerkiksi uuden Škoda Octavian omamassa on 1 350 kiloa. Polttomoottoristen lava-autojen omamassa on yleensä 2 000 kilon seutuvilla.

General Motorsin mukaan kolme sähkömoottoria, 800 voltin sähköjärjestelmä ja 350 kilowatin latausteho eivät ole mahdollisia ilman suurehkoa painoa. GMC Hummer EV -lava-autossa teho on noin tuhat hevosvoimaa ja toimintamatka noin 560 kilometriä.

General Motorsin edustaja ei tiedotustilaisuudessa ottanut kantaa sähkö-Hummerin ja muiden sähköautojen mahdollisesti mukanaan tuomiin tienhoidollisiin ongelmiin.

Valmistajalla on omien sanojensa mukaan ollut aivan tarpeeksi mietittävää auton jousituksen, pohjarakenteen ja monien muidenkin komponenttien lujuuden varmistamisessa.

– Sen takaamme, että GMC Hummer EV on maailman ensimmäinen täyssähköinen superlava-auto. GMC Hummer EV pickup tulee muuttamaan ihmisten käsityksen siitä, mihin kaikkeen lava-autot voivat pystyä, sanoi General Motorsin viestintäpäällikkö Mikhael Farah.

Akustotuotannon olisi ehkä nyt korkea aika ottaa se pitkään puhuttu kehitysloikka.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut