Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Autohuutokaupoissa on nähty kaikenlaista, mutta ei tätä – Lewis Hamiltonin voittaja-auto irtoaa vasta useiden miljoonien eurojen huudolla

Lewis Hamiltonin voittoisa McLaren-Mercedes MP4-25A vuodelta 2010. Huutokaupattavan auton keulassa on F-Duct -järjestelmään kuulunut ilmanottoaukko, jota ei enää seuraavalla kaudella hyväksytty. RM Sotheby

Timo Nieminen

Englannissa päämajaansa pitävä F1-talli McLaren ei usein myy autojaan. Siksi nyt julkistettu tieto Lewis Hamiltonin käyttämän McLaren-Mercedes MP4-25A:n huutokaupasta on saanut autokeräilijät varpailleen.

McLarenin F1-autoja on yksityisten keräilijöiden kokoelmissa, mutta brittitalli ei vielä koskaan ole luopunut voittaja-autosta. Nyt niin käy, sillä Hamilton voitti huutokaupattavalla autolla Turkin F1-osakilpailun vuonna 2010.

McLaren-Mercedes MP4-25A tulee huutokauppaan lauantaina 17. päivänä heinäkuuta Englannin Silverstonessa. Seuraavana päivänä Silverstonessa ajetaan F1-kisa.

Auton myy huutokauppatalo RM Sotheby, jonka arvio vasarahinnasta on 5–7 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Useat autohuutokauppoja seuraavat toimittajat ovat jo ennustaneet, että 7 miljoonaa dollaria (= 5,75 miljoonaa euroa) on alakanttiin arvioitu hinta.

Lewis Hamilton on ollut mukana F1-radoilla vuodesta 2007 lähtien. Hän on voittanut F1-sarjan maailmanmestaruuden peräti seitsemän kertaa. Yksittäisen F1-osakilpailun britti on voittanut 98 kertaa.

McLaren ei ole kertonut, miksi se pistää voittaja-auton nyt myyntiin. Syy saattaa kuitenkin olla hyvin yksinkertainen: korona-aika on supistanut myös F1-tallien rahavirtoja tuntuvasti. Useiden miljoonien eurojen lisätulot huutokaupasta saattavat tulla McLarenille kovasti tarpeeseen.

Muutama vuosi sitten RM Sotheby huutokauppasi Ferrari F2001:n, jolla Michael Schumacher oli ajanut voittoon Monacossa. Silloin vasarahinnaksi tuli 7,5 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Hamilton on kuitenkin noussut F1:n kaikkien aikojen suurimmaksi tähdeksi. Lisäksi McLaren-Mercedes MP4-25A on ensimmäinen auto, jossa oli käytössä kiistelty F-Duct -järjestelmä takasiiven ilmanvastuksen pienentämiseksi. F-Ductissa kuljettajan edessä olevasta aukosta kulki ilmaa auton liikkuessa. Kun kuljettaja painoi jalallaan ohjaamon reunaa, ilmavirta suuntautui takasiipeen. Näin ilmanvastus pieneni. F-Duct kiellettiin kauden 2010 päätyttyä.

Kommentoi

Mainos: Pieksämäen kaupunki tuulipuisto

Itäisen Suomen suurin tuulipuisto rakentuu Pieksämäelle

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut