Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Sähköautot vähävikaisimpia? – Eivät ole, paljasti laaja tutkimus uudehkojen bensiini-, diesel-, sähkö- ja hybridiautojen vikaherkkyydestä

Täyssähköautojen on sanottu vaativan vähiten huoltoja ja korjauksia, koska niissä on vähän mekaanisia osia. Elektroniikan runsaus näyttää kuitenkin teettävän sähköautoille korjaamokäyntejä. Sauvo Jylhä

Timo Nieminen

Arvostettu brittiläinen kuluttajalehti WhatCar? pyrki laajassa tutkimuksessa selvittämään, voiko uudehkot henkilöautot listata järjestykseen voimanlähteiden vikaherkkyyden perusteella.

Lehti vastaa omaan kysymykseensä lyhyesti: kyllä voi. Brittilehti laati luotettavuustilaston 13 000 auton korjaustarpeiden perusteella ja pitää aineistoa "melko kattavana".

WhatCar? luokitteli autot kahteen ryhmään. Ensimmäisessä tilastossa olivat kaikki vuosimallia 2000 nuoremmat autot ja toisessa vain vuosimallien 2016–2020 autot.

Tutkimuksen kannalta mielenkiintoisempi on jälkimmäinen ryhmä, sillä siinä sähköautojen osuus on lähempänä polttomoottoristen autojen määrää.

Britanniassa käyttöön otetuista ja vuosimallia 2016–2020 olevista autoista eniten korjaamokäyntejä olivat aiheuttaneet dieselmoottoriset autot. Joka neljäs (24,7 %) uudehkon dieselin omistaja oli joutunut korjauttamaan autoaan.

Sähköautojen huolto- ja korjaustarpeen väitetään usein olevan muita voimanlähteitä pienempi, koska sähköautoissa on vähemmän mekaanisia osia kuin polttomoottorisissa autoissa. Brittilehden tutkimuksessa uudehkot sähköautot kuitenkin vaativat selvästi enemmän korjaamokäyntejä kuin bensiiniautot tai hybridit. Joka viides (20,2 %) sähköauton omistaja oli korjauttanut sähköautoaan.

Uudehkoista bensiinikäyttöisistä autoista 16,7 prosenttia oli vaatinut vikoihin toimenpiteitä korjaamolla.

Brittitutkimuksen mukaan vähiten omistajia korjaamolla juoksuttivat hybridit. Vain 13,9 prosenttia uudehkojen hybridien omistajista oli käyttänyt autoaan korjaamolle vian vuoksi.

Myös sähköautojen korjaamokäyntien kustannukset olivat korkeimmat. Yli tuhannen punnan laskun (= 1 170 euroa) oli korjaamokäynniltään saanut 4 prosenttia sähköautojen omistajista. Dieselien sekä hybridien korjauksista noin kahdessa prosentissa ja bensiiniautojen korjauksista alle prosentissa oli ylittynyt tuhannen punnan raja.

Myös sähköautojen korjausajat olivat pisimmät. Vastaajista 26 prosenttia sanoi korjaamisen vieneen yli viikon, kun vastaava osuus diesel- ja bensiiniautoissa oli alle kymmenen prosenttia.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut