Brittiläinen kuluttajalehti WhatCar? on julkistanut autojen luotettavuustutkimuksensa havainnot täyssähköautoista. Tutkimus perustuu yli 16 000 brittiläisen autonkäyttäjän vastauksiin – WhatCar? ei tosin kerro, kuinka moni kyselyyn osallistuneista ajaa sähköautolla.
Vastausten suurin yllätys oli Nissan Leafin esiintyminen sekä luotettavimpien että epäluotettavimpien sähköautomallien listan kärkipäässä.
Ensimmäisen sukupolven (valmistettu 2010–18) Nissan Leaf oli täyssähkömallien ylivoimainen ykkönen, kun ajoneuvon omistajilta/haltijoilta kysyttiin auton luotettavuudesta ja korjaamokäynneistä viiden edellisen kalenterivuoden ajalta. Vain 12 prosenttia käyttäjistä kertoi tarvinneensa Leafille korjaamokäynnin, ja niissäkin käynneissä oli lähinnä kyse nopeasti ja ilman veloitusta korjatuista pikkuvioista.
Vuonna 2018 myyntiin tullut Nissan Leafin toinen sukupolvi sen sijaan esiintyi tutkimuksen toisessa päässä. Peräti 45 prosenttia vastaajista kertoi joutuneensa korjauttamaan Nissaniaan. Viat liittyivät pääosin sähköjärjestelmään. Korjaukset tehtiin suhteellisen nopeasti ja kuuluivat takuuseen, mutta noin joka kymmenes uudehkon Leafin omistaja sanoi autonsa olleen korjattavana yli viikon.
Ensimmäisen sukupolven Leaf voitti luotettavuuskisan varsin selvästi ennen Suomessa melko tuntematonta MG ZS -sähköautoa ja Kia e-Niroa.

Epäluotettavimpien ykkönen oli Jaguar I-Pace, jonka suurin ongelma runsaiden vikojen lisäksi oli pitkä korjausaika. Noin 75 prosenttia käyttäjistä joutui odottamaan autonsa paluuta korjaamolta yli viikon.
Kyselytutkimuksen kolmonen epäluotettavuudessa oli Renault Zoe.
Tutkimuksesta puuttuivat monet vuosina 2020-21 myyntiin tulleet uutuusmallit, sillä niistä ei brittilehden mukaan vielä ole tarpeeksi tietoja luotettavuustutkimukseen.