Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Volkswagen ID.5 julki – uutuus on kattomuotoilussa käynyt ID.4 ilman yllätyksiä

Volkswagen julkistaa keskiviikkona täyssähköisen ID.5:n ja sen tehoversion ID.5 GTX:n. Lehdistölle jaettavasta infopaketista poimitut kuvat ja faktat alkoivat kuitenkin jo aamulla kiertää internetissä, autoihmisten sähköposteissa ja kymmenissä eurooppalaisissa verkkojulkaisuissa.

Volkswagen ID.5 on melko yllätyksetön uutuus. Se on nykymuodin mukaisesti kattoremontin kokenut versio saman valmistajan aiemmasta tuotteesta – tässä tapauksessa siis Volkswagenin ID.4-mallista. Katumaastureiden coupéoiminen on kovin suosittua.

Ainakin aluksi ID.5:n kaikissa versioissa ajoakuston nettokapasiteetti on 77 kilowattituntia. Takavetoiset perusversiot (ID.5 Pro ja ID5 Pro Performance) tarjoavat 128 kilowatin (171 hv) ja 150 kilowatin (201 hv) tehon. Mallin nelivetoinen tehoversio ID.5 GTX tuottaa 220 kilowattia (295 hv) etuakselille lisätyn toisen sähkömoottorin ansiosta.

Pro ja Pro Performance kiihtyvät nollasta sataseen 10,4 ja 8,4 sekunnissa. GTX tekee saman 6,3 sekunnissa.

Toimintamatkaksi takavetoisille versioille kerrotaan jopa 520 kilometriä ja nelivetoiselle GTX:lle 480 kilometriä.

Lataaminen kotilatauslaitteen (11 kW, 3 x 16 A) avulla vie noin kahdeksan tuntia. ID.5 pystyy vastaanottamaan latausta maksimissaan 135 kilowatin teholla, jolloin valmistajan mukaan saadaan 80 prosentin lataus noin puolessa tunnissa.

Takapenkkiläisille on ID.5:ssä laskeutuvan kattolinjan vuoksi hieman vähemmän (12 millimetriä) pääntilaa kuin ID.4-mallissa.

ID.5:n pituus on 4 599 millimetriä ja akseliväli 2 766 millimetriä. Tavaratilaa on 549 litraa, mikä on kuusi litraa enemmän kuin ID.4:n kuljetuskyky.

Tätä kirjoitettaessa ei ID.5:n hintatietoja Suomessa ollut julkistettu.