Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Volvolta taas rehti tunnustus: C40-sähköauton valmistuksessa jopa 70 prosenttia suuremmat päästöt kuin yhtiön bensiiniautossa

Volvo ansaitsee taas pisteet rehellisyydestään. Yhtiö myöntää omaan tutkimukseensa perustuen, että uuden täyssähköisen Volvo C40 Rechargen valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat "turhan suuret". Timo Nieminen

Timo Nieminen

Volvo esitteli pari viikkoa sitten lehdistölle uuden täyssähköautonsa C40 Rechargen. Koeajojen jälkeen Volvo lupasi autotoimittajille raportin C40:n elinkaaren mittaisista päästöistä heti kun laaja selvitys on saatu julkaisukuntoon.

Nyt 50-sivuinen raportti on luettavissa. Sen sanoma vahvistaa samaa linjaa, josta läpinäkyvyyttä suosivat sähköautojen valmistajat Volvo ja Polestar ovat jo aiemmin puhuneet.

Volvon mukaan C40 Rechargen valmistuksen aikaiset päästöt voivat olla jopa 70 prosenttia suuremmat kuin polttomoottorisen Volvon valmistuksessa. Vertailukohteena on ollut bensiinimoottorilla varustettu sisarmalli Volvo XC40, koska C40 tulee markkinoille ainoastaan täyssähköisenä. Prosenttiluku on pienempi, jos tuotannossa pystytään käyttämään vihreämpää energiaa – esimerkiksi tuulivoimaa.

Sähköauton valmistuksen isot päästöt johtuvat Volvon mukaan ennen muuta ajoakustosta sekä alumiinin ja teräksen suuresta tarpeesta sähköautojen tuotantolinjoilla.

Volvon laskelman mukaan C40 Rechargen ja bensiini-XC40:n kokonaispäästöt alkavat kääntyä sähköauton eduksi 110 000 kilometrin ajon jälkeen. Tuulivoimalla tuotetun C40 Rechargen tapauksessa luku olisi 49 000 kilometriä.

– Tarvitaan kansallisten hallitusten ja sähköyhtiöiden toimia puhtaamman energian tuottamiseksi ennen kuin sähköautot todella voivat lunastaa lupauksensa puhtaasta liikkumisesta. Pelkkä sähköautojen lähipäästöttömyys ei riitä, sanoi Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvon tammi-lokakuun myynnistä 3,1 prosenttia on ollut täyssähköisiä autoja. Uuden C40 Rechargen toivotaan kasvattavan osuutta tuntuvasti. Timo Nieminen

C40 Rechargen melko rumista tuotantopäästöistä huolimatta Volvo on autonvalmistajana eturivissä puhtaan energian käyttäjänä. Volvo pyrkii tekemään koko tuotantoverkostostaan ilmastoneutraalin vuoteen 2025 mennessä.

Yhtiön Torslandan-tehdas on jo täysin ilmastoneutraali. Volvo määrittelee tuotantolaitoksen ilmastoneutraaliksi, kun se ei aiheuta nettokasvua ilmakehän kasvihuonekaasupäästöissä tehtaan käyttämän sähkön ja lämmityksen seurauksena.

C40 Recharge valmistetaan Belgiassa.

Kommentoi

Mainos: Keskisuomalainen

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut