Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ja taas tulee puukkoa selkään – Volvo esitteli oikeasti ekologisen täyssähköauton koemallin

Volvosta on tullut monien sähköautouskovaisten ja lainsäätäjien mieliharmi. Läpinäkyvyyden nimeen vannova autonvalmistaja julkistaa jokaisen autolanseerauksen jälkeen tutkimuksensa uutuusmallin elinkaaripäästöistä. Pari viikkoa sitten Volvo esitteli uuden C40 Rechargen elinkaaret päästöt valmistuksen ensimmäisestä materiaalihankinnasta alkaen.

C40-laskelma toki paljasti sähköautojen ekologisen edun polttomoottorisiin autoihin verrattuna, mutta samalla Volvo myönsi, että huonoilla valinnoilla (tietyllä tavalla tuotettu lataussähkö, pienehköt vuosittaiset ajokilometrit, pääpaino moottoritieajossa) täyssähköauto saavuttaa kokonaispäästöissä polttomoottorisen Volvon vasta 7–9 vuoden ajon jälkeen. Suurin syy ovat sähköautojen ja niiden akkujen valmistukseen liittyvät suuret päästöt.

Julkistuksen jälkeen Volvoa tietenkin puukotettiin digitaalisesti selkään. Se on huonojen uutisten kertojan kohtalo.

Nyt Volvo on kaivanut puukon selästään ja menee eteenpäin. Yhtiö on paljastanut käsityksensä siitä, millaisista aineksista syntyvät tulevaisuuden oikeasti puhtaat sähköautot.

Mittapuuksi ja mallikappaleeksi todelliselle kestävän kehityksen sähköautolle Volvo esitteli yksityiskohtaisesti koemallinsa Concept Rechargen, joka on viisiovinen perhefarkku. Konseptiautonsa muotoilua Volvo vilautti jo viime kesänä.

Volvo uskoo, että Concept Rechargen "reseptillä" sähköautojen elinkaaripäästöt olisivat tuntuvasti pienemmät kuin nyt markkinoilla olevien sähköautojen. Concept Rechargen kokonaispäästöjen valmistaja laskee olevan jopa noin 80 prosenttia pienemmät kuin viime vuosina markkinoille tulleiden polttomoottoristen Volvojen.

Concept Recharge valmistuisi toteutuessaan ilmastoneutraalissa tuotantoverkostossa. Volvo määrittelee tuotantolaitoksen ilmastoneutraaliksi, kun se ei aiheuta nettokasvua ilmakehän kasvihuonekaasupäästöissä tehtaan käyttämän sähkön ja lämmityksen seurauksena.

Monet Concept Rechargen valmistusmateriaalit poikkeavat nykyautoissa käytettävistä. Konseptiauton sisätiloissa Volvo käyttää esimerkiksi ruotsalaista villaa ja materiaalia, jota Volvo kutsuu Nordicoksi. Autonvalmistajan mukaan Nordico sisältää monia kierrätettyjä materiaaleja, esimerkiksi "kestävän suomalaisen metsänhoidon" tuotoksia.

Puskureissa käytetään pellavakomposiittia.

Pirellin valmistamat erikoisrenkaissa ei käytetä lainkaan mineraaliöljyjä. Renkaissa avainsanat ovat vastuullisuus ja kierrätys – kuten koko autossa.

Volvo ylistää auton pientä ilmanvastusta – tosin kertomatta täsmällisiä numeroita.

Volvo ei tässä vaiheessa pukahda mitään Concept Rechargen akuista. Ruotsalaisyhtiö Northvolt kuitenkin kehittelee Volvolle akkuja, joiden energiatiheys on 50 prosenttia suurempi kuin Volvon nykyisten sähköautomallien ajoakuissa. Tavoitteena on tuhannen kilometrin toimintamatka viimeistään vuonna 2030.