Katso isompi kuvaMarika Paananen on keittiösuunnittelijana ihannetyössään. Vaaleiden pintojen lisäksi hän suosittelee trenditietoisille nyt murrettuja, maanläheisiä väreja kuten hiekkaa ja greigeä. Helena Hirvonen
Keittiöalalla tapahtuu koko ajan. Viime vuosina ovat yleistyneet aamiaiskaapit, liesitasoon integroidut liesituulettimet ja lasiset, liukuovimaiset tilanjakajat. Kivitasot, saarekkeet ja liukuovikaapit ovat kasvattaneet suosiotaan jo vuosien ajan.
Suomalaiset perheet panostavat kotiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Kodin sisustukselta halutaan laatua ja toimivuutta, vaikka se maksaisi vähän enemmän.
– Kuitenkin järkevillä valinnoilla pystymme tuottamaan kotimaista laatua kohtuulliseen hintaan, sanovat Jyväskylän Charmia-myymälän yrittäjät Matti ja Erika Kokkonen.
Matti Kokkonen kertoo, että Charmia-keittiö ei ole markkinoinen kallein, mutta ei myöskään ihan halvimmasta päästä, koska se on kotimainen laatutuote. Keittiöiden rungot tehdään Suomessa ja kasataan Jyväskylässä, laadukkaat tasot ja ovet tulevat kotimaisilta tehtailta.
Keittiön huipputrendit vaihtuvat muutaman vuoden välein, esimerkiksi tällä hetkellä suositaan murrettuja luonnon värejä. Matti Kokkonen korostaa, että vaihtuvat trendit ovat kuitenkin jäävuoren huippu.
– Edelleen kaksi kolmasosaa myytävistä keittiöistä on vaaleita. Valkoisen tai lähes valkoisen suosio kestää myös trendivaihtelut.
Venyviä käsitteitä ovat myös keittiön toimitusaika ja hinta.
– Yleensä puhutaan kahden tai kolmen viikon toimitusajasta. Periaatteessa pystymme toimittamaan jopa parissa päivässä, jos on kiire eikä asiakas halua erikoisuuksia, Matti Kokkonen tunnustaa.
– Ensimmäiseksi asiakkaat kysyvät, mitä maksaa. Siihen voi vastata vain että 5 000 – 15 000 euroa. Sehän riippuu tosi paljon siitä, mitä haluaa.
Charmia-keittiö on markkinoilla kohtalaisen uusi ja tuore brandi.
Jyväskylässä entinen Kalustetukku on muuttunut Charmia-keittiöksi ihan siitäkin syytä, että yrityksen aiempi nimi johti useisiin sekaannuksiin.
Charmia on löytänyt paikkansa Suomen markkinoilta ja kasvattanut markkinaosuuttaan tasaisesti. Yrityksen juuret Jyväskylässä juontavat vuoteen 2010, jolloin Matti ja Erika Kokkonen ostivat Jyväskylän Kalustetukun. Vuonna 2016 siirryttiin Nevakadulta nykyisiin tiloihin Ahjokadulle ja Charmia-nimi alkoi vakiintua. Vuodesta 2018 alkaen Kokkosilla on ollut Charmia-myymälä myös Oulussa. Vuonna 1993 perustetulla Charmia-ketjulla on Suomessa myymälöitä yhteensä 12.
Kuudessa vuodessa Jyväskylän toiminta on siinä määrin laajentunut, että henkilöstö on lisääntynyt viidestä noin kymmeneen työntekijään.
Matti muistelee, miten vielä 12 vuotta sitten oli yleistä, että kalusteet lähtivät varastosta levyinä ja osina, asiakas kokosi itse keittiönsä tai kaapistonsa. Tänä päivänä keittiömyymälästä voi ostaa myös kodinkoneet ja monenlaiset lisätarvikkeet, joita kotiin tarvitaan.
– Haluamme palvella ja toimittaa juuri sellaiset kokoonpanot, joita asiakas haluaa. Tarvittaessa omat asentajat asentavat keittiöt sekä muutkin kiinteät kalusteet valmiiksi asti.
Matti ja Erika korostavat palvelua ja paikallisuutta.
– Kaikkihan meillä on paikallista; yrittäjät, työntekijät, tuotteet ja tietenkin myös yhteistyökumppanit, Erika Kokkonen korostaa.– Se merkitsee myös joustavuutta ja nopeutta.
Kilpailu alalla on tasaisen kovaa. Saman kadun (Ahjokadun) varrella keittiöitä ja muita kodin kiintokalusteita myy puolenkymmentä kauppiasta.
– Kilpailua pitää ollakin, emme me sitä pelkää. On tarjottava hyvää tuotetta ja palvelua, kyllä sillä pärjää, Matti Kokkonen uskoo.
Keittiösuunnittelija/-myyjäMarika Paananen sanoo olevansa nyt ihannetyössään.
– Olen haaveillut jo pitkään keittiösuunnittelijan ammatista ja oman talon rakennusprojektin myötä päädyin hakemaan Charmialle töihin. Helmikuussa 2021 aloitin täällä.
Marikalla on visualistin koulutus ja palvelualan ammattikorkeakoulututkinto. Sen parempaa yhdistelmää keittiösuunnittelijan työhön tuskin on edes saatavilla.
– Minulla on hyvä värisilmä mutta sen lisäksi keittiötä, ja muita kodin tiloja suunniteltaessa niiden keskiössä on toiminnallisuus. Trendien vaihtuessa tärkeintä on se että kuuntelee asiakkaan toiveita ja ottaa ne huomioon. Silloin saadaan asiakkaalle onnistunut ja käyttäjänsä näköinen lopputulos.
– Ihmiset tosiaan ostavat tänään paljon murrettuja ja luonnosta tuttuja värejä, hiekkaa ja greigeä. Puun sävyjä korostetaan usein voimakkaillakin väreillä, vaikkapa tumman sinisellä.
– Paljon teetetään mittatilauksena esimerkiksi mustin tai valkoisin metallikehyksin varustettuja lasisia liukuovia tilanjakajiksi, seiniksi tai seinäkkeiksi. Liukuovin varustetut säilytystilat ovat suosittuja makuuhuoneisiin, eteisiin tai jopa kodinhoitohuoneisiin.
– Vessojen, eteisten tai kodinhoitohuoneiden tuunaukset ovat tulleet keittiöiden jatkoksi. Väriskaalat noudattelevat keittiön suosikkeja, Marika pohtii.
Juttu on julkaistu aiemmin Kotipeili-ilmoitusliitteessä, joka on Keskisuomalaisen välissä ilmestyvä asuntokaupan erikoislehti.