Tässä on klassikkoautojen uusi kuningas – italialainen härkä päihitti italialaiset hevoset

Klassikkoautojen listaaminen paremmuusjärjestykseen on melko upottava suo. Julkisesti kerrotuista myyntihinnoista voi päätellä jotakin ja klassikkoautojen hinnoittelun pohjaksi on kaikenlaisia oppaita sekä verkkosivustoja. Tässäkin asiassa kaikesta huolimatta toteutuu vanha totuus siitä, että toinen tykkää äidin autosta ja toinen tyttären autosta.

Brittiläinen vakuutusyhtiö Confused on nyt teettänyt tutkimuksen, jossa pyritään vastaamaan siihen, mikä on tämän hetken tärkein klassikkoauto.

Tutkimuksessa jaettiin autoille pisteitä monilla kriteereillä. Tärkeimmät niistä olivat alkuperäinen valmistusmäärä, arvonnousu vuodesta 2019 tähän päivään, keskimääräinen myyntihinta tällä hetkellä ja Google-hakujen määrä vuonna 2021.

Lamborghini Miura oli pisteytyksen ykkönen. Se sai 8,58 pistettä (asteikolla 0–10). Miuran valtteja olivat pieni valmistusmäärä (764 kappaletta vuosina 1966–73), keskimääräisen myyntihinnan kaksinkertaistuminen vuoteen 2019 verrattuna (nyt noin 1,63 miljoonaa euroa) ja suurehko verkkohakujen määrä (noin 1,5 miljoonaa googletusta).

Listalla seuraavina komeilivat Ferrarit, joten tuotemerkkissään härkää käyttävä Lamborghini kukisti nyt hevoslogoa käyttävät maanmiehensä. Kakkosena oli Ferrari F40 pistein 8,51 ja kolmosena useaan kertaan huutokaupoissa hintaennätyksiä rikkonut Ferrari 250 GTO.

Listan seuraavatkin sijat menivät tutuille klassikoille: 4) AC Cobra, 5) Lamborghini Countach, 6) Datsun 240Z, 7) Bugatti EB 110, 8) Lancia Stratos.

Monien autoharrastajien veikkaus tärkeimmäksi klassikkoautoksi saattaisi olla Jaguar E-Type, mutta se jätettiin tässä listauksessa sijalle kymmenen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut