Klassikon sähköinen paluu – Volkswagen ID. Buzz ilmestyi yllättäen Euroopan kaduille

Volkswagen on tiuhaan hokenut esimerkiksi autotoimittajille, että klassisen minibussin 2020-luvun versio eli täyssähköinen ID. Buzz esitellään maaliskuun 9. päivänä. Ennen ensi-iltaa Volkswagen on kuitenkin päättänyt antaa autosta näytteitä lähettämällä esituotantoautoja liikenteeseen useissa Euroopan kaupungeissa.

Samalla alkaa paljastua lisää yksityiskohtia uutuudesta, joka tulee myyntiin sekä 5-paikkaisena että pakettiautona (ID. Cargo).

Kuten 70 vuotta sitten esitelty esikuvansa ID. Buzz on takavetoinen. Auton ajoakuston käytössä oleva energiasisältö on 77 kilowattituntia. Litium-ioniakku antaa puhdin taka-akselille sijoitetulle sähkömoottorille, joka tuottaa 150 kilowatin tehon ja 310 newtonmetrin maksimiväännön. Toimintamatkaa ei Volkswagen vielä paljasta.

Auton huippunopeus on rajoitettu 145 kilometriin tunnissa.

Molempien ID. Buzzin versioiden akseliväli on 2 988 millimetriä. Kokonaispituus on 4 712 millimetriä. Korkeutta on 1 937 millimetriä (pakettiautossa 1 millimetri enemmän) ja leveyttä 1 985 millimetriä ilman sivupeilejä.

Tavaratilaa on 5-istuimisessa versiossa 1 121 litraa ja 3-istuimisessa ID. Cargossa 3,9 kuutiometriä.

Auton kääntöympyrä on hieman yli 11 metriä eli erittäin pieni.

Volkswagen kertoo kaikki ID. Buzzin yksityiskohdat vasta maaliskuussa. Valmistaja kuitenkin paljastaa jo nyt, että autossa on niin sanottu kaksisuuntainen lataustekniikka. Se tarkoittaa, että autosta voi ottaa sähköä vaikkapa sähköttömällä kesämökillä tai retkikohteessa. Volkswagenin mukaan auto voi toimia myös sähkönvaraajana ja -jakelija esimerkiksi aurinkopaneeleja käyttävässä kodissa. Rakennuksen aurinkokennoista voi ladata sähköä auton akustoon aurinkoisena aikana, ja ottaa sähkön autosta kotikäyttöön pilvisenä tai pimeänä aikana.

Volkswagen sanoo, ettei ID. Buzz ole kunnianosoitus pelkästään ikoniselle, 1950-luvulla syntyneelle minibussille. Valmistajan mukaan sähköinen uutuus on kunnianosoitus myös Hannoverin messuilla vuonna 1972 esitellylle täyssähköiselle T2-konseptiautolle. Silloin koemalli ei edennyt tuotantoon, koska toimintamatka sähköllä oli maksimissaan vain 85 kilometriä. Unelma jäi kuitenkin elämään ja sen ruumiillistuma on nähtävillä nyt, iloitsee Volkswagen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut