Liikkuva laboratorio Adenauer – Mercedes-Benz paljasti tuotekehityksensä salaisen aseen

Henkilöautojen teknologia on aivan toisella tasolla kuin 50 tai 60 vuotta sitten. Tietenkin.

Mutta niin ovat myös valmistajien keinot mitata ja kehittää autojen toimintaa.

Mercedes-Benzin museossa on nyt nähtävillä Messwagen (= laboratorio- tai mittausauto), joka on Mercedes-Benzin 1950-60 -lukujen ylellisestä 300-mallista muokattu tuotekehityksen työkalu. Luksusautosta oli askarreltu 2-paikkainen farmarimalli. Mittausauto sai Mercedes-Benzin tuotekehitysyksikön työntekijöiltä nimen "Adenauer".

Mercedes-Benzin mukaan mittausauto tehtiin vuonna 1960 yhtiön hinnakkaimmasta mallista, koska testauslaitteita täytyi mahtua kyytiin paljon ja lisäksi mittausauton oli oltava riittävän nopea.

Adenauerissa oli 3,0-litrainen bensiinimoottori, joka tuotti 160 hevosvoimaa. Se ei kuulosta 2000-luvulla suurelta teholta, mutta hevosvoimien määrää pidettiin kunnioitettavana laboratorioauton valmistuessa.

Testattavana olevan auton ja Adenauerin välissä olivat pisimmillään 30 metriä pitkät kaapelit ja johdot. Niiden avulla siirtyi dataa mittausautossa oleville magneettinauhoille, jotka analysoitiin myöhemmin tehtaan kehitysyksikössä. Tallenteiden analysointi oli Mercedes-Benzin mukaan hidasta puuhaa.

Adenauer oli käytössä vielä 1970-luvun alkuvuosina, mutta sitten alkoivat tulla tuotekehitykseen uudet teknologiat. Langattomaan tiedonsiirtoon ja tietokoneisiin tottuneiden nykyihmisten on melko vaikea edes kuvitella, millaisen työmäärän kehitysinsinöörit ovat joutuneet tekemään faktoja kerätessään ja tulkitessaan.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut