Brittiläinen urheiluautojen valmistaja Lotus on siirtymässä uuteen aikakauteen. Se on tietenkin sähköinen, joten mallisto heittää kerralla täyden kuperkeikan.
Tutut mallit Evora, Exige ja Elise vetävät viimeisiään. Urheiluautojen ystävät jäävät niistä luultavasti eniten kaipaamaan Eliseä, joka esiteltiin ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1995 ja tuli markkinoille vuonna 1996.
Viimeinen Elise on äskettäin tullut uunista ulos. Se on järjestyksessään 35 124. Elise, eikä valmistajan mukaan lisää enää tule, vaikka joku kuinka haluaisi ja latoisi rahaa pöytään.
Mutta mitä viimeiselle Eliselle tapahtuu? Museoidaanko se tai siirtyykö se isolla rahalla jonkun keräilijän autorivistöön?
Ei.
Viimeinen Lotus Elise on luovutettu italialaiselle Elisa Artiolille.
Artioli, 28, on toimittaja/bloggaaja. Hän kirjoittaa paljon autoista, mutta se ei ole syy Lotuksen anteliaisuuteen ja huomionosoitukseen.
Elisa Artioli on henkilö, jonka mukaan Lotus Elise nimettiin. Elisan isoisä oli Romano Artioli oli Lotuksen pääomistaja ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja, kun Elise-mallia kehitettiin. Hän halusi sen nimettäväksi pari vuotta ennen Elisen ensiesittelyä syntyneen lapsenlapsensa mukaan, mutta Elisa-nimi oli tuotesuojattu, joten Lotus päätyi Eliseen.
Elisa Arteolille luovutettu auto on mallia Lotus Elise Sport 240.
Nykyisin kiinalaisen Geelyn hallinnassa oleva Lotus esittelee tänä vuonna viimeisen polttomoottoria käyttävän uutuutensa. Sen mallinimi on Emira. Sitä seuraa täyssähköinen Evija, jonka hinta ilman ostajan kotimaan veroja on 2,4 miljoonaa euroa. Ja sen jälkeen aletaan mennä pelkällä sähköllä.