Volkswagen esitteli tällä viikolla yllättäen Phaeton D2:n, jonka piti olla luksussedan Phaetonin kakkosversio. Vuonna 2016 Volkswagen kuitenkin päätti hylätä Phaeton D2:n. Saksalaisvalmistajan mukaan lopettamispäätös johtui keskittymisestä sähköautoihin, mutta suuri syy oli toki VW-konsernia ravistellut päästöskandaali.
Volkswagen toi Phaetonin markkinoille vuonna 2002. Se halusi ylärekisterin kilpailijan esimerkiksi Audin ja Mercedes-Benzin malleille.
Valmistajan hehkutus ennen julkistamista oli hurja, joten yllätyksettömäksi ja vähän tylsän oloiseksi paljastunut Phaeton sai melko tylyn vastaanoton. Yhtiö yritti pönkittää ykkösversiota monta kertaa pienillä ja isoilla päivityksillä, mutta se ei noussut koskaan suureen kaupalliseen lentoon. Phaeton tuntui monista kuluttajista vain tyylitellyltä Passatilta.
Volkswagen päätti yrittää Phaetonilla vielä kerran. Täysin uusi Phaeton valittiin neljästä suunnitelmasta loppuvuonna 2015. Valitun Phaeton D2:n designin takana olivat muotoilupäällikkö Marco Pavone ja sisustussuunnittelun johtaja Tomasz Bachorski. Yhtiön nimekkäimpien suunnittelijoiden kädenjälki ei riittänyt, sillä korkein johto hautasi hankkeen vuonna 2016.
– Phaeton D2 oli prototyypin valmistuessa aikaansa edellä. Sen voi todeta esimerkiksi mittariston ja keskinäytön ratkaisuista, jotka sitten tulivat tuotantomalliin Touareg-mallissa vuonna 2018, sanoo Bachorski.
Niin tai näin, ohessa muutama Volkswagenin julkaisema kuva toteutumatta jääneestä Phaeton D2:sta. Onhan tämä autonvalmistajalta joka tapauksessa hyvin harvinainen tapa esitellä "uutuusmalli".