Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

BMW-johtaja: "Polttomoottoreiden täyskielto johtaisi Euroopassa häiriöihin, joita kukaan ei voisi hallita"

BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse on toistanut huhtikuussa esittämiään väitteitä autoilun ja autoteollisuuden tulevaisuudesta. Zipse totesi talouslehti Wirtschaftswochessa, että polttomoottoreiden hylkääminen Euroopassa olisi suuri virhe.

Zipse totesi EU:n ajaman polttomoottoreiden myynnin täyskiellon vuonna 2035 olevan jopa vaarallinen ratkaisu.

– Polttomoottoreiden täyskielto näinkin nopeasti johtaisi häiriöihin, joita kukaan ei voisi hallita, Zipse totesi – mutta ei halunnut täsmentää arviotaan.

Saman suuntaisia kommentteja ovat esittäneet esimerkiksi Toyotan, Fordin ja autoteollisuuden alihankkijan Boschin johtajat sekä monet tutkijat. Tärkein kriteeri täyssähköisen liikenteen toppuutteluun on kaikilla sama. Fossiilisista polttoaineista ei ole niin yksinkertaista hypätä sähköiseen liikkumiseen kuin yleisesti on väitetty.

Sähköntarpeen nopea kasvu ja akkumetallien lisääntyvä tarve eivät voi toteutua alati kiihtyvässä tahdissa.

Oliver Zipse haluaa saksalaislehden mukaan etsiä ratkaisua vedystä, jonka nimiin BMW vannoi jo vuonna 2005 aloittaessaan vetyauto Hydrogen 7:n kehittelyn. Lopulta vetyauto hautautui täyssähköisyyden ihanaan harhaan.

Zipse toki tietää, että myös vetyautot tarvitsevat akkumetalleja. Eivät kuitenkaan läheskään niin paljon kuin esimerkiksi BMW:n täyssähköiset nykymallit.

– Vety näyttäisi olevan todennäköisin ratkaisu. Vetyä voi tuottaa ja varastoida kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Nykymuotoisen huoltoaseman voi muuttaa vedyn tankkauspisteeksi kahdessa vuorokaudessa.

– Me BMW:llä uskomme vetyautoiluun. Vety tulee yleisesti, ja se tulee BMW:n autoihin. Olen siitä hyvin, hyvin varma, totesi Zipse.