Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Painetun Keskisuomalaisen jakelussa on tänään ongelmia, eivätkä kaikki tilaajamme valitettavasti saa lehteä ajoissa. Tämän vuoksi näköislehtemme on avattu vapaasti luettavaksi.

Giljotiini ei pysähdy Fiestaan – Ford vahvisti kolmen automallin valmistuksen päättyvän pikatahdissa

Fordin keskiviikkona lähettämä tiedote vahvisti suosikkimalli Fiestan valmistuksen loppumisen. Giljotiiniin viedään kaksi muutakin mallia.

– Kiihdytämme pyrkimyksiämme siirtyä henkilöautojen malliston täydelliseen sähköistymiseen vuoteen 2030 mennessä. Valmistautuessamme sähköiseen tulevaisuuteen lopetamme S-Maxin ja Galaxyn valmistamisen huhtikuussa 2023 ja Fiestan valmistamisen kesäkuun 2023 loppuun mennessä. Julkistamme kolme kiehtovaa sähköistä henkilöautoa ja neljä hyötyajoneuvoa Euroopassa vuoden 2024 loppuun mennessä. Tarkoituksemme on myydä 600 000 sähköistä ajoneuvoa Euroopassa vuoteen 2026 mennessä, tiedottaa Ford.

Ford on valmistanut Fiestaa vuodesta 1976 lähtien. Malli on ollut maailmanlaajuisesti huikean suosittu. Se on noin 17 miljoonan kappaleen myynnillään yksi kaikkien aikojen suosituimpia automalleja maailmassa.

Tila-autojen S-Max ja Galaxy lahtaaminen on vähemmän yllättävää. Sekä pienen että ison tila-auton myyntiluvut ovat viime vuosina laahanneet, kun katumaastureiden suosio on jyrännyt ne alleen.

Ford kutsuu ensi vuoden muutosta mallistossaan "askeleeksi kohti edistyksellisempää liikkumista". Kauniisti sanottu, mutta eri mieltäkin voi olla. Fordin tuotantolinjalle menee täyssähköisiä malleja, joista ainakin osa käyttää Volkswagen-konsernista ostettavaa sähköautojen MEB-perusrakennetta. Joku voi kutsua sitä edistykseksi, mutta lähinnä se kuulostaa Fordin huolestuttavalta rappeutumiselta.