Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Painetun Keskisuomalaisen jakelussa on tänään ongelmia, eivätkä kaikki tilaajamme valitettavasti saa lehteä ajoissa. Tämän vuoksi näköislehtemme on avattu vapaasti luettavaksi.

Lukijakysymys: "300 euron PikaBoostilla voi sähköistää minkä tahansa polkupyörän – mutta onko se edes laillinen Suomessa?"

Sähköavusteisten polkupyörien korkeita hintoja kauhisteleva lukijamme lähetti auto- ja liikennetoimitukseen kysymyksen.

Lyhenneltynä kysymys kuuluu näin:

"Ulkomailla asuva ystäväni intoili PikaBoost-nimisestä härpäkkeestä, jolla voi muuntaa minkä tahansa polkupyörän sähköavusteiseksi. Se maksaa kuulemma vain 300 euroa, ja kaverini sanoi lähettävänsä minullekin sellaisen. Onko tämä PikaBoost edes laillinen Suomessa?"

PikaBoostin on suunnitellut amerikkalaisyritys Livall. Yhtiö on hyvämaineinen. Esimerkiksi Livallin kypärät ovat polkupyöräilijöiden ja laskettelijoiden suosiossa.

Livallin sivulta löytyy tuoteseloste PikaBoostista, jonka teho on suurimmillaan 250 wattia. Se on sama kuin suurin sallittu teho sähköavusteiselle polkupyörälle Suomessa.

PikaBoostissa on kuitenkin ominaisuus, joka ei täytä sähköavusteisen polkupyörän vaatimuksia Suomessa. Ajoneuvolaissa määritellään, että "sähköavustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa".

Valmistajan mukaan PikaBoostissa on kolme ajoasetusta. Livallin mukaan yhdellä niistä pystyy säilyttämään asetushetkellä olleen nopeuden ja pitämään sen niin kauan kuin akussa riittää latausta.

Edellä mainittu tarkoittaa sitä, että PikaBoostilla varustettu polkupyörä ei ole Suomessa tieliikennekelpoinen, ellei sitä rekisteröidä mopoksi.

Kuvista voi myös päätellä, että PikaBoost tuskin on niin kätevä laite kuin Livall hehkuttaa. Se näyttää helpolta kiinnittää ja helpolta ladata, mutta kontakti takapyörään vaikuttaa epäluotettavalta. PikaBoost ei myöskään ole asennettavissa läheskään kaikkiin polkupyöriin. Pelkästään takapyörän jousitus tai takalokasuoja estää PikaBoostin käytön.

Toimitus suosittelee harkintaa PikaBoostin ja muiden vastaavien laitteiden tilaamista harkitseville. Ne eivät muuta perinteistä polkupyörää oikean sähköpyörän kaltaiseksi – tai ole aina edes laillisia.