Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Painetun Keskisuomalaisen jakelussa on tänään ongelmia, eivätkä kaikki tilaajamme valitettavasti saa lehteä ajoissa. Tämän vuoksi näköislehtemme on avattu vapaasti luettavaksi.

Eurooppaan vain lataushybridinä – Toyota esitteli uuden version automaailman takavuosien mullistajasta

Sanomalehti Keskisuomalainen kertoi marraskuussa vuonna 1995, että Tokion autonäyttelyssä on esillä uusi Toyota Prius. Jonkinlaiseksi automaailman mullistajaksi toimittaja sen silloin kuvaili, koska koemallin moottoriin oli yhdistetty generaattori, joka korvaa esimerkiksi vauhtipyörän ja käynnistysmoottorin. Hybridimallin kulutukseksi paljastettiin 3,6 litraa sadalla kilometrillä.

Lähes kolme vuosikymmentä myöhemmin tulee viidennen sukupolven Prius. Japanilaisvalmistaja esitteli sen varhain keskiviikkona – ja aivan yhtä innostuneena kuin konseptiauton aikanaan.

Euroopassa uusi Prius tarjotaan vain lataushybridinä. Auton 2-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori tuottavat 223 hevosvoiman (164 kW) yhteistehon. Se tarkoittaa suorituskyvyn vahvaa kasvua mallin neljänteen sukupolveen, jonka maksimiteho on 121 hevosvoimaa.

Uuden Priuksen ajoakun energiasisältö on 13,6 kilowattituntia. Siinäkin on merkittävä parannus aiempaan, sillä edellisessä versiossa akku on 8,8-kilowattituntinen. Toyota sanoo Priuksen toimintamatkan sähköllä kasvavan edelliseen versioon verrattuna "50 prosenttia". Se tarkoittaisi noin 94 kilometriä.

Lisävarusteena uuteen Priukseen saa aurinkopaneelin katolle. Ensiesittelyssä valmistaja ei kertonut, vaikuttaako aurinkopaneeli toimintamatkan pituuteen.

Toyota sanoo uutuuden noudattavan tuttua Prius-muotoilua. Kaikessa siis mennään mahdollisimman pienen ilmanvastuksen ehdoilla, ylimääräiset design-ideat jätetään muihin Toyotoihin. Auton matalaa painopistettä on korostettu akuston ja polttoainetankin sijoittelulla sekä madaltamalla autoa noin 50 millimetriä edelliseen versioon nähden. Akseliväli on pidentynyt samat 50 millimetriä, mutta kokonaispituus pienentynyt 46 millimetriä.

Uusi Toyota Prius plug-in tulee Eurooppaan keväällä 2023.