Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

BMW esitteli väriä napin painalluksella villisti vaihtavan konseptiauton – mutta muistutti, ettei tämä kummajainen koskaan mene tuotantolinjalle

BMW toi CES-messuilla Las Vegasissa lavalle kaksi i Vision Dee -konseptiautoa, joista toiseen oli asennettu 240 vyöhykkeeseen jaettu auton ulkoväriä säätelevä teknologia. Monivärinen, täysin muuttuva ja yksilöllisesti vyöhykkeittäin määriteltävä väriteknologia oli messupäivän katseiden kerääjä, mutta siitä ei kannata haaveilla tulevissa Bemareissa.

BMW kertoi tiedotustilaisuudessa, että i Vision Dee on puhtaasti show-henkinen näyttelyponi, eikä sitä edes suunnitella jonkin tuotantoauton kivijalaksi. Joitakin auton ideoita päätyy tuotantoautoihin – kuten villeimmistäkin koemalleista toki aina.

Saksalainen autonvalmistaja korosti i Vision Deen etäisyyttä todellisista arkiautoista tuomalla näyttelijä-poliitikko Arnold Schwarzeneggerin konseptiauton viereen höpöttelemään elokuvissa käytetyistä fantasia-autoista.

Nappia painamalla vaihtuvan ulkovärin lisäksi konseptiautossa on esimerkiksi koko tuulilasin levyinen head up -näyttö. Sen BMW pyrkii saamaan toimivaksi autoissaan viimeistään vuonna 2025.

– BMW i Vision Dee näyttää, että mikä tahansa on mahdollista, kun laitteisto ja ohjelmisto yhdistyvät. Auton muuttaminen digitalisaation avulla ihmisen älykkääksi kumppaniksi on autovalmistajien tulevaisuus, sanoi BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse.

BMW:n mukaan i Vision Dee pystyy puhumaan ja osoittamaan tunteita, kuten iloa, hämmästystä tai hyväksyntää visuaalisesti.