Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Tulivat sitten kääntämään puukkoa selässä" – Peugeot Inception ihastutti ensiesittelyssään USA:ssa

Peugeot on jo vuosikymmeniä pysytellyt poissa Yhdysvaltain automarkkinoilta. Huhuja paluusta liikkuu joka vuosi, mutta melko pian Peugeot yleensä kiistää väitteet. Näin Peugeot teki viime vuoden lopullakin.

Siksi Peugeotin konseptiautojen esitteleminen Yhdysvalloissa synnyttää poikkeuksetta vilkkaan keskustelun. Niin kävi myös torstai-iltana, kun Peugeot esitteli CES-messuilla Las Vegasissa konseptiautonsa Inceptionin.

– Tulivat sitten kääntämään puukkoa selässämme. Vilauttavat amerikkalaisille huikealta näyttävää konseptiautoa, jossa esiteltäviä ideoita ei koskaan nähdä Yhdysvaltain maanteillä, kommentoi eräs amerikkalainen autointoilija verkkokeskustelussa.

Amerikkalaisille lohdutukseksi voisi sanoa, että Peugeotilla on aivan oma tapansa konseptiautojen eli koemallien esittelyssä. Ranskalaisvalmistaja vilauttaa julkisuudessa usein konseptiautoja, joista ei sitten siirry tuotantomalleihin juuri mitään. Peugeot vain haluaa esitellä teknistä osaamistaan ja suunnittelijoidensa lennokasta mielikuvitusta.

Tuolla polulla kulkee myös Inspection. Se on täyssähköinen koemalli, joka saa jo myynnissä olevat sähköiset automallit näyttämään vanhoilta ja väsyneiltä.

Peugeot Inceptionissa on kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat 680 hevosvoiman tehon. Ajoakuston energiasisältö on 100 kilowattituntia. Peugeot kertoo kulutuksen olevan 12,5 kilowattituntia sadalla kilometrillä, mikä merkitsee noin 800 kilometrin toimintamatkaa. Auto kiihtyy nollasta sataseen hieman alle kolmessa sekunnissa.

Peugeot lupaa viiden minuutin latauksen pystyvän tuomaan autolle jopa 150 ajokilometriä lisää.

Inceptionissa ei ole perinteistä ohjauspyörää. Sen korvaa ohjauslevy, jossa on neljä reikää ja kosketuksella hallinnoitavia digitaalisia paneeleja. Idea pohjautuu siihen, että järjestelmä olisi käytössä vasta nelostason itseohjautuvuuden yleistyttyä.

Kuljettajan ajoasento näyttää Peugeotin välittämissä kuvissa kovin makaavalta ja penkit epämiellyttäviltä, mutta eihän tässä tuotantomallia esitellä.

Inception on joka tapauksessa huikea näyttelyponi – tai Peugeotin tapauksessa paremminkin näyttelyleijona – kaikenlaisiin autonäyttelyihin ja vastaaviin tapahtumiin.