Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Volvo julkisti ensimmäiset takavetoiset autonsa 25 vuoteen

Automalleja päivitetään joskus niin pienesti, että kyseessä on enemmän markkinointitempaus kuin malliuudistus.

Volvon sähköisten XC40 Rechargen ja C40 Rechargen kanssa näin ei ole. Uudistuneissa Volvo-malleissa on enemmän tehoa ja toimintamatkaa kuin aiemmin. Latausteknologia on samoin parantunut.

Maanantaina julkistetut XC40 ja C40 Recharget eivät ulkoisesti käytännössä poikkea edeltäjistään. Yksimoottoristen versioiden muuttuminen etuvetoisista takavetoisiksi on kuitenkin merkittävä muutos: Volvo ei tätä ennen ole 25 vuoteen tuottanut takavetoisia automalleja. Edellinen takaveto oli vuodelta 1998.

Euroopassa myytävien XC40:n ja C40:n sähköisten versioiden toimintamatka on takavetoisina pisimmillään nyt 520/530 kilometriä (Extended Range). Nelivetoisena eli kahdella sähkömoottorilla varustettuna toimintamatka on 500/510 kilometriä. Ajoakun kapasiteetti on malliversioittain 69–82 kilowattituntia.

Kiihtyvyys takavetoisilla on 7,4 sekuntia nollasta sataseen. Nelivetoinen XC40 kiihtyy 4,9 sekunnissa ja C40 4,7 sekunnissa.

Malliuudistuksessa autojen latauskyky parani. Pikalatauksessa (DC) Volvot yltävät nyt 200 kilowatin tehoon asti, kun maksimi aiemmin oli 150 kilowattia.

Volvon varatoimitusjohtajan Javier Varelan mukaan toimintamatka kasvaa edellisiin XC40- ja C40-versioihin verrattuna jopa 60 kilometriä.

– Toimintamatkan pituus ja latausteho ovat yhä useammille ostajille ratkaisevat tekijät. Siksi olemme erittäin tyytyväisiä malliuudistuksemme lopputulokseen, totesi Varela.