Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kauhukahvat häviävät autoista – Mercedes-Benzin väki paljastaa, mikä on kahvattomuuden syy

Suuresti kunnioittamani Savon Sanomien entinen autotoimittaja Teppo Komulainen muisti uutuusmallien koeajoissa aina tutkia, onko autossa etuoven yläpuolella kahva. Ja jos on, kuinka hyvin se on sijoitettu.

Sittemmin Komulainen jätti autot ja siirtyi muunlaisiin toimittajan töihin. Nyt häntä olisi tarvittu kahvanpuolustajien etumiehenä.

Uusissa henkilöautoissa on nykyisin vuosi vuodelta harvemmin kahva sivuikkunan yläpuolella etupenkin matkustajille. Se on lukijapalautteen perusteella iso puute, sillä kahva helpottaa auton penkille istahtamista ja sieltä ylös punnertamista. Jos kahvaa on tottunut käyttämään, sen puuttuminen uudesta autosta on katastrofi, totesi eräs Keskisuomalaisen lukija taannoin sähköpostissaan.

Jotkut käyttävät kahvaa myös asennon muuttamisessa tai tiettyjen lihasten lepuuttamisessa pitkillä matkoilla. Lempinimi kauhukahva puolestaan kertoo, miksi kartanlukija tarraa joskus kahvaan esimerkiksi rämäpäisen ystävänsä kyydissä.

Mutta miksi kahvat ovat jäämässä autoista pois? Top Gear -lehden Hollannissa ilmestyvä painos kysyi asiaa Mercedes-Benziltä.

Mercedeksen mukaan suurin syy on, että autoista pyritään tekemään jatkuvasti matalampia ilmanvastuksen pienentämiseksi. Siksi sivuikkunan ja katon väliin ei mahdu kahvaa. Jos kahva sijoitetaan muualle, se voi olla ongelmallinen kolaritilanteissa. Kahvat ovat kovaa muovia, eivätkä autonvalmistajat pidä niitä niin tärkeinä, että investoisivat isosti kahvojen tuotekehittelyyn.

Lohduttaudu siis tällä tiedolla, kun jumppaat itseäsi seuraavan kerran ulos autosta. Kahva on saanut tehdä tilaa aerodynamiikalle.